Subjektprisen 2022

Årets artist

Hvilke band og musikere var best og viktigst i 2022? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året: Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og blant avisene med mest anmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerneutstillingenevisningsrommenefilmeneteateroppsetningenebøkenemusikkutgivelsenemusikernestemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2022 er inndelt i elleve kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets artist

I priskategorien Årets artist har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem kandidater.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Bendik HK har i år underbygget allsidigheten i arbeidet sitt, og samtidig vist at han stadig har en finger eller to med i prosjekter som resten av bransjen snakker varmt om.

Bendik HK

Komponist, musiker og produsent Bendik Hovik Kjeldsberg har hatt et stort år, bare uten å rope det i trynet på oss. Albumet «Progressive Rock Music» som kom sent i november i fjor, høstet svært god kritikk, og vi skjønner godt hvorfor. Det psykedeliske, oppbrutte elektroalbumet viste frem artistens styrker, i tillegg til å være pyntet med stjernegjestene Ary og Linni.

Kjeldsberg har også laget musikk med Gabifuego, Nils Bech og Emir, remixet Sondre Lerche, trukket fulle dansegulv som DJ, og komponert musikken i det Cezinando-baserte teaterstykket «Robin faller» på Vega scene. Kjeldsberg har i år underbygget allsidigheten i arbeidet sitt, og samtidig vist at han stadig har en finger eller to med i prosjekter som resten av bransjen snakker varmt om.

Honningbarna evner å være stadig aktuelle, med musikalske spark mot alt fra influenser-kultur, politikere eller Israel-Palestina-konflikten. På årets turné overgår bandet seg selv.

Honningbarna

Honningbarna har klart det kunststykket å holde seg relevante som et band i over 12 år. Det i seg selv er nesten uhørt. Å kontinuerlig holde på publikum og engasjementet i et stadig skiftende musikklandskap er ingen enkel oppgave. Likevel har Honningbarna aldri gått på kompromiss med hvem de er og hva de står for. Sånt står det ikke bare respekt av, det gir også suksess kommersielt.

I år var det fem år siden sist album, og fansen ventet i spenning. Utgivelsen «Animorphs» er enda en sementering av bandets posisjon i Musikk-Norge. Honningbarna evner å være stadig aktuelle, med musikalske spark mot alt fra influenser-kultur, politikere eller Israel-Palestina-konflikten. På årets turné overgår bandet seg selv, og viser at de fortsatt rører et ungt publikum. Bandet har noe å si. Og det gjør de best høyt til en svett folkemengde.

I 2022 har Karpe kuppet topplistene med utgivelsen «Omar Sharif» og kuppet Oslo sentrum med hele ti utsolgte konserter. Hvem kunne gjort noe lignende?

Karpe

Man kommer ikke unna dem. Karpe er rett og slett størst i landet. Ikke bare har rapduoen vist at de evner å engasjere norsk ungdom med låter inspirert av flerkulturell oppvekst og obskure idoler de færreste har noe forhold til. Hvor mange andre artister har fått alle nordmenn, inkludert vestkantjenter og tantene deres, til å rope «Allah, Allah»?

I 2022 har Karpe kuppet topplistene med utgivelsen «Omar Sharif» og kuppet Oslo sentrum med hele ti utsolgte konserter. Karpe skriver kontinuerlig norsk hiphop-historie med alt de gjør. Om det er å pusse opp et helt hus i Skien for en konsertrekke, tøye konsertformatet til bristepunktet eller å gi ut de grelleste merch-solbrillene noensinne. Å gjøre det Karpe har gjort i år, gjør at det er umulig å ikke nominere dem til årets artist.

Med konserter og scenetekke som tøyer kreative grenser, har Metteson skapt et eget artistunivers. Og det på imponerende kort tid.

Metteson

I løpet av det siste året har Metteson gått fra å være relativt ukjent til å bli en av norsk pops mest spennende artister. Med en rekke storslåtte låter av stadionkaliber, inviterende vokal og ektefølte tekster, ser det ut til at Metteson har kommer for å bli. Lite gjorde dette så tydelig som den stappfulle konserten på Øyafestivalen, der Sverre Breivik, som Metteson egentlig heter, bergtok tusenvis.

Med konserter og scenetekke som tøyer kreative grenser, har Metteson skapt et eget artistunivers. En bragd for en som ennå er relativt fersk i gamet. Ambisjonene er det heller ikke noe å si på, og Metteson har lansert karrieren internasjonalt med blant annet utsolgte konsert i London og opptreden på Iceland Airwaves. Hans største hit, «Under Your Shirt», har over én million avspillinger bare på Spotify siden 2021. Om denne veksten fortsetter, er det ingen grenser for hva Metteson kan til å få til.

Skaar har de siste årene bygget seg opp en artistkarriere som kan kjennetegnes av et kompromissløst fokus på kvalitet i alle ledd.

Skaar

Hilde Skaar, bedre kjent som Skaar, har de siste årene bygget seg opp en artistkarriere som kan kjennetegnes av et kompromissløst fokus på kvalitet i alle ledd. Fra starten har Skaar alltid vært uttrykksfull både i tekst og produksjon. Likevel har vi i 2022 virkelig sett Skaar komme ut av skallet. 24-åringen fra Stord har vist enorm kunstnerisk vekst på sine nye låter, og ser ut til å ha funnet en ny trygghet i egen identitet som artist.

Dette åpner også opp for større samtaler, og Skaar har det siste året snakket åpent om mental helse og utfordringer kvinner møter i musikkbransjen. Låten «Get him away from me» er kanskje det mest slående eksempelet. En god låt i seg selv, men som fikk langt større nedslagsfelt av samtalene den satt i gang.

 

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Snart lanseres de nominerte!
Presentert av