Subjektprisen 2022

Årets artist

Hvilke band og musikere var best og viktigst i 2022? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året: Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og blant avisene med mest anmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerneutstillingenevisningsrommenefilmeneteateroppsetningenebøkenemusikkutgivelsenemusikernestemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2022 er inndelt i elleve kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets artist

I priskategorien Årets artist har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem kandidater.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Bendik HK har i år underbygget allsidigheten i arbeidet sitt, og samtidig vist at han stadig har en finger eller to med i prosjekter som resten av bransjen snakker varmt om.

Bendik HK

Komponist, musiker og produsent Bendik Hovik Kjeldsberg har hatt et stort år, bare uten å rope det i trynet på oss. Albumet «Progressive Rock Music» som kom sent i november i fjor, høstet svært god kritikk, og vi skjønner godt hvorfor. Det psykedeliske, oppbrutte elektroalbumet viste frem artistens styrker, i tillegg til å være pyntet med stjernegjestene Ary og Linni.

Kjeldsberg har også laget musikk med Gabifuego, Nils Bech og Emir, remixet Sondre Lerche, trukket fulle dansegulv som DJ, og komponert musikken i det Cezinando-baserte teaterstykket «Robin faller» på Vega scene. Kjeldsberg har i år underbygget allsidigheten i arbeidet sitt, og samtidig vist at han stadig har en finger eller to med i prosjekter som resten av bransjen snakker varmt om.

Honningbarna evner å være stadig aktuelle, med musikalske spark mot alt fra influenser-kultur, politikere eller Israel-Palestina-konflikten. På årets turné overgår bandet seg selv.

Honningbarna

Honningbarna har klart det kunststykket å holde seg relevante som et band i over 12 år. Det i seg selv er nesten uhørt. Å kontinuerlig holde på publikum og engasjementet i et stadig skiftende musikklandskap er ingen enkel oppgave. Likevel har Honningbarna aldri gått på kompromiss med hvem de er og hva de står for. Sånt står det ikke bare respekt av, det gir også suksess kommersielt.

I år var det fem år siden sist album, og fansen ventet i spenning. Utgivelsen «Animorphs» er enda en sementering av bandets posisjon i Musikk-Norge. Honningbarna evner å være stadig aktuelle, med musikalske spark mot alt fra influenser-kultur, politikere eller Israel-Palestina-konflikten. På årets turné overgår bandet seg selv, og viser at de fortsatt rører et ungt publikum. Bandet har noe å si. Og det gjør de best høyt til en svett folkemengde.

I 2022 har Karpe kuppet topplistene med utgivelsen «Omar Sharif» og kuppet Oslo sentrum med hele ti utsolgte konserter. Hvem kunne gjort noe lignende?

Karpe

Man kommer ikke unna dem. Karpe er rett og slett størst i landet. Ikke bare har rapduoen vist at de evner å engasjere norsk ungdom med låter inspirert av flerkulturell oppvekst og obskure idoler de færreste har noe forhold til. Hvor mange andre artister har fått alle nordmenn, inkludert vestkantjenter og tantene deres, til å rope «Allah, Allah»?

I 2022 har Karpe kuppet topplistene med utgivelsen «Omar Sharif» og kuppet Oslo sentrum med hele ti utsolgte konserter. Karpe skriver kontinuerlig norsk hiphop-historie med alt de gjør. Om det er å pusse opp et helt hus i Skien for en konsertrekke, tøye konsertformatet til bristepunktet eller å gi ut de grelleste merch-solbrillene noensinne. Å gjøre det Karpe har gjort i år, gjør at det er umulig å ikke nominere dem til årets artist.

Med konserter og scenetekke som tøyer kreative grenser, har Metteson skapt et eget artistunivers. Og det på imponerende kort tid.

Metteson

I løpet av det siste året har Metteson gått fra å være relativt ukjent til å bli en av norsk pops mest spennende artister. Med en rekke storslåtte låter av stadionkaliber, inviterende vokal og ektefølte tekster, ser det ut til at Metteson har kommer for å bli. Lite gjorde dette så tydelig som den stappfulle konserten på Øyafestivalen, der Sverre Breivik, som Metteson egentlig heter, bergtok tusenvis.

Med konserter og scenetekke som tøyer kreative grenser, har Metteson skapt et eget artistunivers. En bragd for en som ennå er relativt fersk i gamet. Ambisjonene er det heller ikke noe å si på, og Metteson har lansert karrieren internasjonalt med blant annet utsolgte konsert i London og opptreden på Iceland Airwaves. Hans største hit, «Under Your Shirt», har over én million avspillinger bare på Spotify siden 2021. Om denne veksten fortsetter, er det ingen grenser for hva Metteson kan til å få til.

Skaar har de siste årene bygget seg opp en artistkarriere som kan kjennetegnes av et kompromissløst fokus på kvalitet i alle ledd.

Skaar

Hilde Skaar, bedre kjent som Skaar, har de siste årene bygget seg opp en artistkarriere som kan kjennetegnes av et kompromissløst fokus på kvalitet i alle ledd. Fra starten har Skaar alltid vært uttrykksfull både i tekst og produksjon. Likevel har vi i 2022 virkelig sett Skaar komme ut av skallet. 24-åringen fra Stord har vist enorm kunstnerisk vekst på sine nye låter, og ser ut til å ha funnet en ny trygghet i egen identitet som artist.

Dette åpner også opp for større samtaler, og Skaar har det siste året snakket åpent om mental helse og utfordringer kvinner møter i musikkbransjen. Låten «Get him away from me» er kanskje det mest slående eksempelet. En god låt i seg selv, men som fikk langt større nedslagsfelt av samtalene den satt i gang.

 

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar