Opera som kunstform er ødelagt

I opera skal musikken stå i sentrum. Men i dag er det åpnet for spektakulære påfunn, det barokke og bisarre, det seksuelle og det fremmedgjørende, skriver kunsthistoriker Leif Osvold. (Foto: Erik Berg/DNO.)
I opera skal musikken stå i sentrum. Men i dag er det åpnet for spektakulære påfunn, det barokke og bisarre, det seksuelle og det fremmedgjørende, skriver kunsthistoriker Leif Osvold. (Foto: Erik Berg/DNO.)
Det norske publikumet er ikke vanskelige å blidgjøre. Spørsmålet er om de vet hva de har opplevd, skriver Leif Osvold.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Debatt om moderne opera.

Kommunikasjonssjef ved Den norske opera & ballett (DNO), Ole-Morten Vestby, svarte 29. mai på mitt debattinnlegg om operakunstens stilling i våre dager. Tillat meg en replikk.

Vestby viser til undersøkelser ved DNO som bevis på at operapublikumet er fornøyde med hva de har sett og hørt. Hvor stor prosent som har svart, vet vi ikke; og heller ikke hvilke forestillinger de har bedømt. Fra før vet vi at det norske opera-og teaterpublikum er både trofaste og høflige, og nødig kritiserer noe eller noen.

Man vil gjerne gi honnør til alle som har vært med på å skape det de har opplevd. Men hva er det de har opplevd?

Les også: En lærepenge for politifolk over hele Europa

Annonse

Alt er lov

Mitt hovedanliggende er at en opera fra 17- og 1800-tallet er et helhetlig verk, som består av musikk, sang, handling, libretto, kostymer og kulisser; alt i en bestemt historisk ramme. Winge og Boye Hansen kaller dette for «teater tilsatt musikk», også når handlingen er banal.

Med en slik oppfattelse av opera som kunstform er det ikke noe rart at det går galt. Og hvor utgangspunktet er galest, blir titt resultatet originalest, for å sitere Ibsen. Da er scenen i bokstavelig forstand satt for alle påfunnene, løyene, det spektakulære, det barokke og bisarre, det seksuelle og det fremmedgjørende. Fremført i en mest mulig kontemporær ramme. Alt er lov og akseptert, både av operahuset selv, anmeldere og publikum. Ingen protesterer, og ingen diskuterer.

Debatten om dette som Vestby nevner, eksisterer ikke. Den operaen som så mange elsker, ene og alene på grunn av musikken, er pervertert.

Les også: Skal mediene markere pride? Disse er uenige

Enkel adferdspsykologi

Det andre aspektet er den rent kroppslige reaksjonen på det å se og høre en opera i moderne drakt.

Og her svikter det på alle plan hos de som står bak dette. De vet åpenbart ikke at når det foregår aktiviteter på scenen som – bokstavelig talt – krever publikums oppmerksomhet med øyet, så klarer vi ikke, eller vi glemmer, at det samtidig spilles og synges vakker musikk. Øret kobles ut.

Vi er ikke skapt for å få utbytte av begge deler. Dette er enkel adferdspsykologi. Da blir den kjente og kjære operaen nettopp til «teater tilsatt musikk». Men er det virkelig hensikten nå, og var det hensikten da verket ble skapt?

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU