Prisdryss for «The Brutalist» i Golden Globe. Nå går Oscar-praten

Michelle Yeoh, Ariana Grande og Cynthia Erivo poserer i presserommet under den 82. Golden Globes søndag 5. januar 2025 på Beverly Hilton i Beverly Hills, California. (Foto: AP Photo/Chris Pizzello.)
Michelle Yeoh, Ariana Grande og Cynthia Erivo poserer i presserommet under den 82. Golden Globes søndag 5. januar 2025 på Beverly Hilton i Beverly Hills, California. (Foto: AP Photo/Chris Pizzello.)
Det ble ingen Golden Globe til Mona Fastvold for «The Brutalist»-manuset. Den fikk dog tre høythengende priser og befestet posisjonen blant Oscar-favorittene.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Den 82. Golden Globe er gjennomført.

Helt mot slutten av Golden Globe i Los Angeles hentet «The Brutalist», en av de mest ambisiøse som hadde premiere i 2024, hjem prisen for beste dramafilm.

Den er filmet i formatet Vista-vision, som ble utviklet helt tilbake i 1954 og der filmen blir transportert horisontalt gjennom kameraet.

Brady Corbet, som er norske Mona Fastvolds partner, fikk prisen for beste regi.

– Jeg fikk høre at denne filmen var umulig å distribuere. Ingen etterspurte en tre og en halv time lang film om en designer fra midten av århundret i 70 millimeter. Men det fungerer, sa Corbet ifølge nyhetsbyrået AP.

Annonse

I talen hedret han sin kollega, filmskaper Jeff Baena, som døde i helgen. Ifølge NBC News gråt datteren mens faren leste opp talen.

Adrien Brody fikk prisen for best mannlige hovedrolle i en dramafilm.

Mona Fastvold har skrevet manuset til den mye omtalte filmen sammen med partneren og var nominert for dette.

Les også: William Heimdal bryter med Nerdrum-gruppe

Sju Golden Globe-nominasjoner

Filmen med den norske manusforfatteren var i år en av dem med flest nominasjoner – sju.

Det historiske dramaet tar oss tilbake til etterkrigstiden etter andre verdenskrig. László Toth, som spilles av Adrien Brody, og hans kone Erzsébet, gestaltet av Felicity Jones, flykter fra Europa i 1947 for å gjenoppbygge deres arv og bli vitne til fødselen av det moderne Amerika.

I Norge har filmen ikke ordinær premiere før 28. februar, men den vises på Tromsø Internasjonale Filmfestival tredje uka i januar.

Filmen hadde allerede vunnet pris for beste regi under filmfestivalen i Venezia.

Les også: Nerdrum mot Heimdal: – Det går an å modne som menneske uten å ta avstand fra det forrige

Conclave fikk manusprisen

Det var Peter Straughan som fikk manusprisen for «Conclave» for arbeidet med filmatiseringen av romanen med samme navn, skrevet av Robert Harris.

– Jeg er bare en eneste stor klump av takknemlighet presset inn i en lånt smoking, sa Straughan fra scenen i filmmetropolen Los Angeles.

I kategorien beste manus konkurrerte «The Brutalist» også mot «Dune: Part Two», «Emilia Pérez», «The Wild Robot» og «A Different Man». Sistnevnte har også et norsk bidrag i form av skuespiller Renate Reinsve.

Les også: Spinnville seertall for Nerdrum-dokumentar

Favoritt har tatt flere priser

Flest nominasjoner til Golden Globe-utdelingen fikk Jacques Audiards’ dristige musikal «Emilia Pérez» om en mexicansk narkobaron som gjennomgår en kjønnsbekreftende operasjon for å bli kvinne, med ti.

Filmen fikk hele fire priser: Den ble beste film innen musikal eller komedie, for beste ikke-engelskspråklige film, for beste originallåt for «El Mal» og for beste kvinnelige birolle, til Zoë Saldaña.

Hun takket ifølge NBC News sine medskuespillere Selena Gomez og Karla Sofía Gascón, som begge selv er nominert.

– Jeg deler denne med dere, sa Saldaña.

Les også: 245.000 besøkte Kunstsilo – knuste forventningene

Endelig vant Moore

Ellers er blant annet veteranen Demi Moore belønnet med prisen for beste kvinnelige hovedrolle i en komedie eller musikal for «The Substance». Filmen, som kan kalles kroppsskrekkfilm og mørk komedie.

– Dette er første gang jeg noensinne har vunnet noe som skuespiller. Jeg er så ydmyk og takknemlig, sa Moore.

Beste mannlige skuespiller i en komedie eller musikal ble Sebastian Stan for «A Different Man».

Det ble også delt ut priser innen TV. Der ble «Shōgun» den store vinneren, med fire, mens «Hacks» og «Baby Reindeer» fikk to hver.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker