Minner mer om «Mot i brøstet» enn «Makta»

«Ingen kommentar» er festlig, men langt unna skarp satire

Selv om Laila Goody er et komisk naturtalent, mangler hun Erna Solbergs pondus. (Foto: Nordisk film distribusjon.)
Selv om Laila Goody er et komisk naturtalent, mangler hun Erna Solbergs pondus. (Foto: Nordisk film distribusjon.)
Petter Næss’ fiksjonalisering av Erna Solbergs aksjeskandale er altfor snill, søt, sentimental, folkelig og norsk, skriver Subjekts anmelder.
Terningkast
Cover
Fakta • Regissert av Petter Næss
• Skrevet av Ståle Stein Berg
• Skuespillere: Laila Goody, Anders Baasmo, Pia Tjelta, Natalie Bjerke Roland, Ingar Helge Gimle, Mattis Herman Nyquist
• Kinopremiere: 22. august
• Språk: norsk
• Lengde: 89 min
• Produksjonsselskap: Maipo Film
• Distribusjonsselskap: Nordisk Film Distribusjon
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Anmeldelse av filmen «Ingen kommentar».

Mye lå til rette for at «Ingen kommentar», den fiktive komedien basert på Erna Solbergs aksjeskandale, skulle fungere.

Du har det komiske naturtalentet Laila Goody i hovedrollen som den medieforfulgte statsministeren Alma Solvik. Anders Baasmo spiller den kuede og smugspekulerende ektemannen Sondre Bortnes. Pia Tjelta, som nådde nye høyder i 2022 med fertilitetsdramaet «Made in Oslo», gir alt hun har som den uetiske, badass-bitch kommunikasjonsrådgiveren Karianne Moen. Regissøren er Petter Næss: «Elling» (2001), «Mozart and the Whale» (2005). Filmen ser bra ut (foto: Gaute Gunnari) og har stort sett et medrivende tempo.

Allikevel vekker den ikke mer enn lett humring i forbifarten.

Allerede de Donald Duck-aktige ordspillene er nok til å vekke bange anelser: Erna Solberg/Alma Solvik, Sindre Finnes/Sondre Bortnes. Satire er en vanskelig sjanger. Å karikere menneskelige og samfunnsmessige fenomener krever at man tilspisser dem. Man kan ikke legge godviljen til, men må ha en trollsplint i øyet på grensen til forakt. Satiren har lite eller intet rom for slapphet.

Annonse

Og det er nettopp det «Ingen kommentar» til syvende og sist er: et slapt sammensurium av klisjeer og halvfordøyde refleksjoner om interessante emner som mann/kvinne-dynamikk, om kommunikasjonsbransjen vis-à-vis politikken, og ikke minst om tapet av sannhet i de konkurrerende narrativenes tidsalder.

Les også: 11 av 14 ansatte hos Faktisk.no er kvinner

Pia Tjelta som en badass-bitch kommunikasjonsrådgiver er utvilsomt filmens høydepunkt. (Foto: Øystein Klock Nordisk film distribusjon/Maipo film.)

Søtt ekteskapsdrama

Med eksplisitte referanser til «Wag the Dog» (1997), hvor en spinndoktor og en Hollywood-produsent fabrikkerer en krig for å distrahere folket fra en politisk sexskandale, handler denne filmen om hvordan man konstruerer og styrer en offentlig fortelling.

I likhet med «Wag the Dog» foregår den midt oppi et valg som vil avgjøre Solviks fremtid som statsleder (mens den virkelige aksjeskandalen jo foregikk i forkant av et kommunestyre- og fylkestingsvalg).

Å skru til spenningen på denne måten er vel og bra, men der stopper også filmens fortellermessige kløkt.

For det som mangler i denne verdenen av skiftende narrativer, er en underliggende sannhet å bry seg om. Fortellingen forsøker å gjøre Alma og Sondres tilsynelatende nokså lykkelige ekteskap til filmens hjerte, men denne sentimentaliteten kommer i veien for kynismen som er nødvendig for å lage skarp satire.

Der «Dr. Strangelove» (1964) hadde hele menneskehetens fremtid som en slik underliggende sannhet, så virker ikke denne filmen overhodet interessert i det som faktisk står på spill. Slike politikerskandaler dreier seg om tillitskulturen som underbygger demokratiet.

Alt dette blir her redusert til et søtt, lite ekteskapsdrama, en unnfallenhet som minner ikke så rent lite om Fredrik Solvangs i det beryktede koseintervjuet mer Erna Solberg – som også er forsøkt parodiert i denne filmen.

Les også: Prinsessen bør følge nøye med under studiene. Norge har mye å lære av Australia

Altfor snill, folkelig og norsk

Jo da, det er litt festlig å se Alma og hennes krisestab gjøre Sondre til syndebukk i en sak som hun burde ha fulgt bedre med på og tatt sin del av ansvaret for. Det er litt festlig når Sondre drar på guttetur og har en «divine masculine awakening», hvorpå han selv forsøker å overta narrativet.

Med den mørkeblå, sunnmørske politikeren Sølvi Frekkhaug (ja, Sølvi Frekkhaug – spilt av Ulrikke Hansen Døvigen) i ryggen bestemmer han seg for at han ikke har gjort noe galt.

Men filmen forblir kun festlig, og den blir aldri til noe som ligner skarp satire. «Ingen kommentar» er altfor snill, altfor søt og folkelig, altfor norsk.

Der den glimrende NRK-serien «Makta» (2023–2024) rev Arbeiderpartiet i filler, minner denne filmen mer om «Mot i brøstet» (1993–1997).

Les også: Et skrekkeksempel på blind aktivisme

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof