Subjektprisen 2025

Disse er nominert til Årets scenekunst

Hvilke teaterstykker var best eller viktigst i 2025? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en hyllest av dem som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene/tv-seriene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2025 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en Subjektprisen-statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni tirsdag 16. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo – og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene. For oss er alle like verdige vinnere!

Men den endelige vinneren er det du som er med på å stemme frem.

Du kan stemme én gang per døgn per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Les også: Sikre deg plass til Subjektprisen 2025!

Årets scenekunst

I priskategorien Årets scenekunst har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem teateroppsetninger.

Dette er de nominerte. Du kan stemme i skjemaet under.

«Et sted å være» av Rudolf Terland Bjørnerem og Simen Formo Hay på =Oslospel

Ser du vekk når du møter folk med rusproblemer på gaten? Du er ikke alene. «Et sted å være» tvinger oss til å konfrontere alle de fordommene vi ikke ønsker å anerkjenne at vi har.

Manusforfatter Rudolf Terland Bjørnerem og regissør Simen Formo Hay har satt profesjonelle skuespillere side om side med personer fra Oslos rusmiljø. Grepet bidrar til å skape en oppsetning som til syvende og sist viser at vi alle er mennesker som fortjener å bli behandlet med en grunnleggende respekt. At skuespillerprestasjonene varierer, er naturlig – det bidrar nettopp til dette budskapet. «Et sted å være» handler om Oslos rusmiljø, men er også en drøm om Oslo som en by hvor man ser folk som mer enn problemene deres.

«Eugen Onegin» av Christof Loy på Den norske opera og ballett

Operaen imponerte da stjerneregissør Christof Loy satte opp «Eugen Onegin» i 2020. Gjenoppsetningen, ledet Victoria Bomann-Larsen, er enestående.

Den unge tenorstjernen Eirik Grøtvedt blir bare bedre, og glimrer som den forsmådde Lenskij. Også Olesya Golovneva og Audun Iversen leverer på toppnivå. Danserne får virkelig skinne, elegant integrert i handlingen. Ryktene vil ha det til at det rusket litt de første kveldene, men dirigent Lidiya Yankovskaya viste snart at hun kan hente det beste ut av ensemblet.

Opera kan virke fremmed og oppstyltet, men denne versjonen av «Eugene Onegin» treffer rett i hjertet. Den er oppriktig gripende, og vi ble gjentatte ganger rørt til tårer. Dette er noe av det beste vi har sett i operahuset.

«Europavisjonar» av Simen Formo Hay, Johan Hveem Maurud og Oda Radoor på Det norske teatret

«Europavisjonar» er politikk på sitt aller morsomste. Forestillingen har form som en Eurovision-sending, med elleville sanger og solid sceneshow, samt et publikum som tas med på ferden. Ikke bare har man det rasende morsomt, man lærer også et og annet om europeisk historie.

16 land og politiske bevegelser deltar i en musikkonkurranse som slettes ikke er apolitisk, tvert imot. Og nettopp dét gjør «Europavisjonar» enda mer ekte, herlig og rå enn musikkonkurransen den hermer etter. Mer treffende politisk musikkteater enn dette er det vanskelig å forestille seg. Stykket er så oppslukende og virkelighetsnært at du begynner å lure på om ikke hele verden følger med på forestillingen. Det norske teatret har gitt oss scenekunst av det helt sjeldne.

«Kentucky Daze» av Kate Pendry på Vega scene

Hva skjer når en spektakulært malplassert britisk liberalist går inn på en diner i den dyprøde amerikanske staten Kentucky, og finner felles grunnlag med en MAGA-general, en KKK-fanatiker og en transmor? Dette er ikke åpningen på en samfunnsaktuell vits, men beskrivelsen av stykket «Kentucky Daze» av skuespillerinne og dramaturg Kate Pendry.

Pendry taler der mange tier. Hun har tidligere tatt for seg både Putin og Breivik, og nå står altså Maga-bevegelsen for tur. Hun tilnærmer seg likevel tematikken med en forfriskende åpenhet. Der mange faller for fristelsen til å forhåndsdømme, holder Pendry eventuelle fordommer for seg selv. «Kentucky Daze» er en mesterlig fremført monolog, som gikk på Vega altfor kort.

«Stormen» av Fredrik Hannestad på Trøndelag teater

«Stormen» handler om store menneskelige temaer som kjærlighet og hevn, men er også blant William Shakespeares mest forvirrende og flertydige skuespill. Regissør Fredrik Hannestad har skåret gjennom denne gordiske knuten: Han fjerner overflødig tekst og rollefigurer, og utformer en handling det er mulig å både følge og engasjere seg i. Det visuelle er like stramt og effektivt: En naken scene vekkes til live med lys, glitter, sminke og joggesko.

«Stormen» ble opprinnelig kalt en komedie, og i oppsetningen til Trøndelag teater og Verk produksjoner kommer humoren virkelig til sin rett. Sammen med skuespillernes evne til å kombinere finstemt poesi og fysisk komedie blir «Stormen» i 2025 sjøsyk, leken, eventyrlig og imponerende velspilt. Dette er teater av høy klasse.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av