«Stay Awake»: Troll, termitter og geriljaer herjer kinoene

Nordisk Film Distribusjon
Nordisk Film Distribusjon
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

«Drib» er en historie om hvorfor det er viktig å være årvåken i vår tids medievirkelighet.

Jeg ville aldri kastet terning om Drib. Det er en farlig forenkling som bidrar til sjangerforkludringen som «Drib» nå leker med. Hvis du fortsatt digger terning, så kan jeg likevel dele filmen i tre:

Som en dokumentar er «Drib» en 1-er. Som performancekunst, får hovedrolleinnehaver Amir Asgharnejad terningkast 5. Som reklamekampanje, er den derimot en 6-er. Hvilken annen merkevare har dratt innholdsmarkedsføring så langt at den har fått tilskudd fra Norsk Filminstitutt?

(Foto: Håvard Byrkjeland/Drib/Nordisk Film Distribusjon.)

FIKSJONSFILMEN «DRIB» ÅPNER som en dokumentar (merk: det er overhodet ikke en dokumentar), der hovedrolleinnehaveren Amir Asgharnejad forteller historier om hvordan han og regissør Kristoffer Borgli lurte norske medier i 2012.

Asgharnejad forteller at alt begynte ved Eurovision-finalen i Baku, der de etter en jobb for NRK oppdiktet en historie om at Asgharnejad ble holdt igjen og diskriminert på flyplassen i Azerbaijan. Alt dette for å bli kjent — Amir Asgharnejads mål som performancekunstner og komiker.

Annonse

Det klarte de med stor suksess. Den falske historien ble omtalt av en rekke medier, og Asgharnejad ble invitert til studio på Dagsrevyen hvor han fortsatte å ljuge. Historien vakte så mye oppmerksomhet at norske myndigheter meldte Azerbaijan inn til Den europeiske domstolen for overtramp. Hele sirkuset inspirerte Borgli og Asgharnejad til å fortsette trollingen.

De pønsket ut et et iscenesatt videoklipp der Amir blir slått ned på åpen gate av en dørvakt. Klippet ble sendt til World Star Hip Hop, som publiserte den ukritisk. På et døgn var videoen sett over en million ganger, og da de innrømmet å ha lurt pressen igjen, får de atter en gang stor norsk medieoppmerksomhet. Stuntet var en markedsføringskampanje for «Internet Famous», en film av Kristoffer Borgli som nå har blitt deler av «Drib».

Klippet som gjorde Amir Asgharnejad «kjent» (eksternt innhold):

Etter dette hevder Borgli og Asgharnejad at sistnevnte har blitt oppringt av et amerikansk reklamebyrå med et milliontilbud for å markedsføre en energidrikk gjennom performancekunstneren.

Herfra er filmen en estetifisering og iscenesatt gjengivelse av det som regissøren hevder er basert på sanne historier fra Asgharnejads første tur til Los Angeles. Men en taushetsplikt hindrer Borgli fra å røpe den opprinnelige merkevaren som skal ha tilbudt Asgharnejad oppdraget, i følge dem selv.

Derfor skal merkevaren «Drib» ha blitt til, «som en estetisk og kunstnerisk løsning på juridiske komplikasjoner», sier Borgli til Natt&Dag.

Derfor har de også byttet ut de opprinnelige personene med skuespillere og fiktive navn, ifølge Borgli.

Men en såkalt «non-disclosure agreement», eller en taushetsplikt om du vil, gir ikke bare reklamebyrået og den egentlige energidrikken visse rettigheter. Den gir også Kristoffer Borgli og Amir Asgharnejad fritt spillerom til å lure mediene igjen. Og de har allerede klart det.

Trolling

Nettavisens tittel på «Drib»-omtalen lyder «Amir lurte et amerikansk reklamebyrå i en millionkampanje. Nå har stuntet blitt film».

Hele premisset for omtalen av «Drib» er altså basert på en potensielt falsk historie. Nyhetsjournalistene bør etterspørre bevis for dette.

(Foto: Håvard Byrkjeland/Drib/Nordisk Film Distribusjon.)

I Kristoffer Borglis søknad til NFI, som finansierer filmen, skal han ha skrevet den opprinnelige energidrikkens navn. Planen var å spille inn rekonstruksjonen som en mer virkelighetsnær dokumentar. Men på grunn av søksmål i ettertid, skal de ha blitt hindret. Det kan være realiteten, men for meg virker det bare som oppspinn — med eller uten NFI på laget.

Det er ikke så farlig. Frem til pressen blir lurt.

Dazed & Confused skriver ukritisk at filmen står fast i juridiske komplikasjoner.

I Borglis intervju med Natt&Dag (rettelse: fra 2016) glemte han å nevne at «Drib» ikke bare var «en estetisk og kunstnerisk løsning på en juridisk komplikasjon», men også en kommersiell. Natt&Dag glemmer dessuten å nevne at hele saken potensielt er falsk.

Dazed & Confused-artikkelen avsluttes med vitsen: «Drib is not available at a store near you».

It’s not funny ‘cause it’s not true: I Prinsens gate 22 åpnet «Drib» nylig butikk for å tjene spenn.

Natt&Dag har også publisert en artikkel der Kristoffer Borgli hevder at produksjonen fikk flere e-poster fra noen jenter i Los Angeles som hadde sett filmen på premieren under SXSW-festivalen. De skal ha sendt inn bilder av egne ripede armer tattovert «Drib» med blod i huden.

En film om disse blodfansene er blitt implementert i Natt&Dag-artikkelen. Det er ikke merket som eksternt innhold, selv om det er Borgli selv som har laget filmen. Han hevder å ha besøkt tre jentene for å finne ut hvem de var, men det er vanskelig å tro at de ikke er betalt for å si det de sier. I så fall er dette et prakteksempel på vellykket innholdsmarkedsføring — reklame forkledd som journalistikk.

Kildekritikk, punkt 1 og 2: Hvem er avsenderen, og hvilke interesser har de?

IndieWire kaller «Drib» ikke bare for en dokumentar, men for en «ekte dokumentar basert på en falsk energidrikk, inspirert av et reklamebyrå for et ekte produkt. På en måte».

Vel, på ingen måter.

Fiksjonsfilmen «Drib» er overhodet ikke en dokumentar. Alt er basert på et manus. Og som energidrikk er det heller ei et falskt produkt. Tvert om, en merkevare.

Termittkunstnerskap

Tidlig i filmen diskuterer Asgharnejad kunstbegrepet «elefantkunst og termittkunst», innført av filmkritikeren Manny Farber i 1962. Der den hvite elefanten tilrettelegger seg samfunnet rundt, mens termitten må ødelegge noe for å gi plass til noe nytt.

Performancekunstneren steller seg bak denne definisjonen, men den passer like godt om regissør Kristoffer Borgli. Han trosser prinsipper om etisk fortellingsmetode, produksjonstilnærming og produktplassering — med løgn og oppdiktede historier som rammer virkeligheten. Alt for å gjøre plass til en interessant spillefilm.

Deres sak er sterk, fordi de i det hele tatt vekker en debatt om skillelinjene mellom fiksjon og virkelighet. Som kunstner og filmskaper er du også i høy grad beskyttet av ytringsfriheten.

Men skadepotensialet er, fra et journalistisk ståsted, altfor stort for å la filmen gå unna ukritisert. For meg som kulturjournalist, merker jeg at det begynner å bli flaut, en personlig sak, hvor ofte kulturjournalistikkens svakheter skal bli surfet på av reklamekampanjer og kunstprosjekter.

Det som dog svekker filmens sak og oppfordring til tenking rundt virkelighetsbegrepet, er at «Drib» har blitt en merkevare og en rekke kommersielle produkter, så vel som at Asgharnejads mål i det hele tatt er å bli kjendis. Hans prosess kan være performancekunst, men fremgangsmåten og resultatproduktet er kritikkverdig når filmen avsluttes med en tekstplakat som oppfordrer seeren til å besøke «Drib»s nettsted for å kjøpe produktene man så i filmen.

På den måten fremstår «Dribs» intensjon i praksis som en 93 minutter lang reklamefilm. En sekser av en reklamefilm, der kunsten er å trolle medieverden hensynsløst på veien. Det være seg journalister eller andre reklamebyråer.

Gerjilamarkedsføring

Det som skal ha gjort det fiktive reklamebyrået interessert i Asgharnejad, var hans evne til å få stor omtale på utradisjonelle måter og med et relativt lite budsjett. Det er det såkalt geriljamarkedsføring handler om. Da regissøren og performancekunstnerens virale voldsvideoer først ble kjent som iscenesatte, ble hele prosjektet omtalt som en profesjonell markedsføringssuksess.

Det var jo det. Og slikt kan bli plukket opp av reklamebyråene. Det er meg heller ikke ukjent at energidrikkene bruker store budsjetter på utradisjonelle markedsføringskampanjer.

Jeg betviler dog sannheten i at Asgharnejad ble kontaktet av et amerikansk reklamebyrå og energidrikkselskap, fordi at den iscenesatte gjenfortellingen av det de kaller den opprinnelige historien ikke er overbevisende nok.

Og selvfølgelig fordi at de har lurt oss altfor mange ganger før.

Etikk og estetikk

Når en norsk Hollywoodfiksjon bruker journalistiske grep for å markedsføre eget produkt gjennom en performancekunstner, har man ikke bare trådd på tvers av uttrykk, men trampet på etiske minefelt. Det er det som gjør «Drib» så interessant.

For å forstå dette, så er det viktig å forstå at kunst, dokumentar og reklame er tre uforenlige formidlingssjangre, som «Drib» likevel gjør et godt forsøk på å blande.

Reklamen har alltid villet ha journalistikkens troverdige omtale og kunstens renhet for å hvitvaske sine intensjoner. På markedsføringsspråket kaller man det innholds-markedsføring, der reklamen fremstår som troverdig eller kulturelt «content».

Journalistikken derimot, vil ha innsyn i reklamen for å avdekke dens kontroll av verdier og derav evne til å endre sosiale forhold. Og inn i kunsten for å fortelle noe om det å være menneske i vår samtid.

Kunsten, den er ingen ting i seg selv. Den trenger journalistikkens omtale og reklameindustriens penger. For å treffe betrakteren, så klart. Men den mister sin frihet, et viktig prinsipp for kunsten, så snart den har som formål å bli populær eller skjuler kommersielle interesser.

Nettopp derfor er «DRIB» mer enn bare en fiksjonsfilm. Med merkevaren «Drib» er det også en eksisterende energidrikk, og når vi er inne på mat og drikke, fungerer den som en emulgator. For mediesjangre. Men ikke fordi at filmen er noe annet enn ren og pur fiksjon, men fordi at den gang på gang har lurt til og med «kritikerne» til å tro at det ligger noe sannhet i det.

Ved å bruke journalistiske grep som intervjuer og supringer, ligner den dokumentaren. Men virkelighet og fiksjon er uforenlig, og så snart det blandes er det kun ren og pur fiksjon. «Mockumentary», du, liksom.

Dokumentaren er ikke en fortellingsmåte, men hvorvidt metoder er brukt for å fortelle en sann historie. Det er litt av en kunst, der dogmene, spør du meg, er mye vanskeligere å opprettholde enn for fiksjon.

(Foto: Håvard Byrkjeland/Drib/Nordisk Film Distribusjon.)

«Drib» klarer likevel med suksess å diskutere skillene mellom fiksjon og virkelighet ved å tråkke i etiske minefelt med estetisk verneutstyr. «Drib» har blitt unge estetikeres favorittmerchandise i sosiale medier om dagen.

Det gjør dog filmen god. Det er Lars Kjelsnes som har gjort en utmerket produktdesignjobb, og den norske klesdesigneren Karoline Bakken Lund står bak klærnes skuddsikre estetikk.

Stay awake

Selv om «Drib» er en fiksjonsfortelling, er den heller ei så veldig virkelighetsfjern. Som satire treffer den helt på kornet i sin fremstilling av reklamebransjen, i filmen representert av Brett Gelman som Brady Thompson.

Han sier «som alle» i reklamebransjen: Veldig mange «smarte» ting. Helt uten samvittighet eller sympati. En ekte drittsekk. En herlig fyr å se på lerretet, en forferdelig kar i virkeligheten.

«Drib» er et herlig, godt og fortjent spark nedover mot reklamebransjen.

I en scene får Brady med seg Amir på å bli «klappet til» i ansiktet mange ganger. Konteksten er fotoshoot for energidrikken. De skal få det perfekte bildet av Asgharnejad som blir slått, og sistnevnte finner seg sårt lenge i det.

Det sier mye om kunstens situasjon i dag. Gjennom Asgharnejad finner kunsten seg i å bli klappet til av reklameindustrien for kjendiseri og penger. Eller er det kunsten som holder ut gjennom det hele?

Vi vet ikke lenger. Men selv om «Drib» er en unaturlig blanding av dokumentar, reklame og kunst, vil tiden skille partiklene som utgjør fett og vann. Å lure en verden på denne måten er enda mer morsomt når regissøren og performancekunstneren blir klare til å prate om den igjen.

Til den tid får filmen oss til å stille spørsmål ved vår egne årvåkenhet. Energidrikken «Drib»s slogan er «Stay awake», og oppfordrer oss i det minste til å være kritiske til informasjonen vi blir servert.

Liker du artikkelen? DEL:

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran