Høythengende bokpris

Zahl Olsen har preget barndommen til flere generasjoner. I kveld ble hun tildelt Bokkunstprisen

Vivian Cahl Olsen regnes som en ab barnebokillustrasjonens nestorer i Norge. I dag ble hun utnevnt som vinneren av den høythengende Bokkunstprisen, som har blitt tildelt siden 1957. Prisen deles ut av hovedstyret i interessorganisasjonen for visuell kunst, Grafill, og til en person eller virksomhet som har gjort en særlig innsats for å fremme god bokkunst gjennom sitt arbeid med å formgi, illustrere, produsere eller utgi bøker. (Foto: Niklas Lello.)
Vivian Cahl Olsen regnes som en ab barnebokillustrasjonens nestorer i Norge. I dag ble hun utnevnt som vinneren av den høythengende Bokkunstprisen, som har blitt tildelt siden 1957. Prisen deles ut av hovedstyret i interessorganisasjonen for visuell kunst, Grafill, og til en person eller virksomhet som har gjort en særlig innsats for å fremme god bokkunst gjennom sitt arbeid med å formgi, illustrere, produsere eller utgi bøker. (Foto: Niklas Lello.)
Under storslagen prisutdelingsseremoni på Sentralen i kveld ble Vivian Zahl Olsen tildelt den høythengende Bokkunstprisen.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Bokkunstprisen tildeles Vivian Zahl Olsen.

Under en storslagen prisutdelingsseremoni på Sentralen i kveld, ble hele 49 bokdesignpriser delt ut innen «Årets vakreste bøker».

Ikledd en gullkjole var det professor Helene Uri, også kjent som Aftenpostens språkspaltist, som delte ut prisene, som ble avsluttet med hedersprisen Bokkunstprisen.

I år ble den tildelt nestor innen barneboktegning, Vivian Zahl Olssen, som var en av de mest aktive norske illustratørene på 70- og 80-tallet.

– Det er egentlig merkelig at årets vinner av Bokkunstprisen ikke har fått denne hedersprisen tidligere, leser Helene Uri opp fra juryens begrunnelse.

Annonse

Og fortsetter:

– Hun har preget barndommen til flere generasjoner. Totalt har hun illustrert godt over 70 bøker, både bildebøker, forskjellige fagbøker og skolebøker. Illustrasjonene hennes er ofte fulle av detaljer, med karakteristiske figurer og ofte med barnet i sentrum.

Godt hjulpet av hennes folkekjære strek, har flere av bøkene blitt virkelige storselgere og blitt oversatt til en rekke språk.

«Barnas egen sangbok» ble ikke bare årets bestselger i 1979, men har etablert seg om en norsk bokklassiker som i dag har solgt over 185.000 eksemplarer. En annen bestselger som bør nevnes er Trond-Viggo Torgersens «Kroppen», som totalt solgte over 45.000 eksemplarer – og et eksempel på hvordan hennes tegninger har vært med på å formidle kompliserte eller tabubelagte temaer til barn.

– Tidlig i livet visste hun at det var tegner hun skulle bli, og da hun kjedet seg i mattetimene på folkeskolen begynte hun å fylle bøkene sine med tegninger av mennesker og dyr. Tegneegenskapene har hun visstnok arvet av sin far som både tegnet og malte, og hun ble tidlig oppmuntret av sin mor til å velge en kunstnerisk løpebane, sier Uri fra scenen, på vegne av juryen.

Årets prisvinner ble utdannet ved bokkunstlinjen på Statens håndverks- og kunstindustriskole 1964.

Allerede i 1963, mens det fortsatt var svart-hvitt-TV og hun fremdeles ikke var ferdig med utdannelsen, gjorde hun sine første illustrasjoner for NRK. De neste 25 årene var tegningene hennes en gjenganger i Barne-TV, hvor hun var med å skape flere programmer og karakterer, bl.a. i samarbeid med Bjørn Rønningen og Trond-Viggo Torgersen, deriblant «Fru Pigalopp», «Flode», «Kroppen», «Sommeren på Mirabelløya» og «Puslespill».

– I årenes løp har hun vært representert på en rekke utstillinger både i inn- og utland. Hun har holdt 9 separatutstillinger rundt om i Norge, og siden 1997 har hun hatt en egen permanent utstilling av 40 Prøysen-bilder i Prøysen-museet.

Sin første utmerkelse fikk hun 1963, som vinner av konkurransen om Norges Naturvernforbunds emblem. Senere har hun fått en rekke utmerkelser for sitt arbeid: Kirke- og undervisningsdepartementets pris for bokillustrasjoner (1974), førstepris i Nordisk Ministerråds tegnekonkurranse (1979), Jacob-prisen (1980), Cappelen-prisen (1981), Kultur- og vitenskapsdepartementets billedbokpris (1982) og æresdiplom ved Verdenskongressen for barnelitteratur (1988). I tillegg ble hun tildelt H. C. Andersen-prisen ved den internasjonale utstilling for bokkunst i Leipzig i 1989.

I 2016 ble arbeidene hennes samlet i boka «Et liv med blyant og pensel. En bit av norsk kulturhistorie», og i 2018 mottok hun Kongens fortjenestemedalje for sitt omfattende virke.

– Det er en stor ære å få tildele årets Bokkunstpris til en av norsk barnebokillustrasjons virkelige klassikere: Vivian Zahl Olsen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker