Atter en teit kobling for det italienske luksusmotehuset.
ETTER ET MYE kritisert samarbeid med den New York-baserte grafittikunstneren Trevor Andrew, også kjent som Gucci Ghost, er Gucci tilbake med nytt utenomjordisk tema for sin kleskolleksjon.
Gucci Ghost-samarbeidet ble til etter at grafittikunstneren i tre år i forveien hadde laget sine egne klær med kjent Gucci-monogram. Enn å slå hardt ned på det, tok Gucci kontakt for å samarbeide. Kult nok, hadde kolleksjonen bare vært kul. Eller bare i det minste smart: For på denne måten plasserte Gucci seg tre år bak gatemoten. Men det solgte sikkert så det suste.
Smakløse luksussamarbeider
Gucci skal ikke få all kritikken for dårlige samarbeider i det siste. Louis Vuitton har også prøvd å gjøre seg mer folkelig med kunstneren Jeff Koons og streetmerket Supreme — begge samarbeidene hundre år etter at det var kult. Bør ikke Gucci og Louis Vuitton være litt i front?
Kanskje ikke. Forhåpentligvis gir det rom for at mindre motehus kan være trendy, og at luksusmotehusene heller konkurrerer mot kopigiganter som H&M og Zara — til stor glede for planeten og miljøet.
Gucci går Star Trek
I dag ble Guccis nye kampanjefilm sluppet. Det er regissør Glen Luchford i samarbeid med kreativ leder Christopher Simmonds fått oppdraget om å gjøre Gucci interessant for folk på gata igjen, og de har latt seg inspirere av 50- og 60-talls science fiction. Enda en gang med et utenomjordisk tema.
Filmkampanjen skal selge årets høstkolleksjon.
Kolleksjonen ser fantastisk ut, men det er noe som suger ved det. Kan Gucci slutte å prøve å være så street?