Med stor kunstnerisk ambisjon, stiller HAiKw/ spørsmål vi føler vi har blitt stilt flere ganger før

Jan Khür
Jan Khür
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Anmeldelse: HAiKw/ S/S 2018 på 1857

HAiKw/ ble etablert i 2012, og har gjennom undersøkelser og samarbeid  raskt rukket å bli kjent i det norske motemiljøet. Under årets Oslo Runway var HAiKw/ det eneste merket som kanskje har en utvidet kunstnerisk ambisjon, så lite visste man hva som kunne forventes under årets visning.

Visningen starter allerede utenfor galleriet. (Foto: Jan Khür)                                                                                                                                                                             ‘

Butoh-dans

Visningen holdt sted på Galleriet 1857 på Grønland, og allerede på utsiden møtes publikum av en Butoh-danser som sakte, men sikkert, og med en rød tråd i hånden, danser seg gjennom den oppmøtte folkemengden.

Publikum blir sluppet inn litt etter litt i den store betongsalen, ledet av en ung vert som følger alle gjester til sitteplassene. Så fort alle er inne starter visningen, hvor modellene er fem dansere fra Butoh Encounters, som HAiKw/ denne sesongen har samarbeidet med.

Danserne tar oss igjennom en visning til høye rytmer, mens de danser i den japanske Butoh-stilen, alle malt i hvitt. De kommer fra Oslo Butoh Lab, sammen med Daisuke Yoshimoto, Megumi Yamanda og Azumaru, og musikken er laget av Bendik Baksaas.

Annonse
(Foto: Jan Khür)                                                                                                                                                                                                                                                                     ‘

Menneskeskapte rammer rundt klær

Visningen til HAiKw/ er i seg selv spennende – og rørende. Danserne utøver en kroppskontroll mans sjeldent ser, og klarer gjennom den perfeksjonerte Butoh-dansen å uttrykke allmennmenneskelige og eksistensielle følelser.

Alle som sitter i rommet følger nok designerne når de gjennom visningen og kolleksjonen stiller spørsmål rundt de menneskeskapte rammene rundt det å lage og bruke klær. Likevel opplever undertegnede en liten bismak da tankene under, og etter visningen dreide mot designeren Rei Kawakubo og merket Commes des Garcons, uten sammenligning forøvrig.

Photo: Jan Khür

Det japanske merket samarbeidet på slutten av nittitallet med den amerikanske koreografen Merce Cunningham, og høst/vinterkolleksjonen i 2006 tok for seg «Persona» – hvordan mennesker presenterer seg selv for verden, gjennom klær.

Du skal heller ikke i utgangspunktet ha sett mer enn dokumentaren Gray Gardens, for å se to kvinner som lever ut spørsmålene HAiKw/ stiller, og rundt utradisjonell bruk av klær. Begge Edie-ene i filmen bruker klær på den måten de føler er mest praktisk, så et miniskjørt blir fort et kep, og en bluse fort en turban.

Kommersialisering og salg

På slutten av den 25 minutter lange visningen kler den eldste danseren på seg det som kan ligne en stor, heftig brudekjole i tyll, i god Haute couture-tro. Det er estetisk tilfredsstillende, som tyll ofte er, men referansen til tradisjonen i Haute couture, og påpekningen av det faktum at alle klær, uansett prosess og ide, må kles av og kles på mennesker føles litt lite original.

HAiKw/ stiller spørsmål om hvordan mennesker tilnærmer seg klær. Kunstnerisk besvares spørsmålet gjennom Butoh-danserne, og gjennom trykkene på flere av plaggene, som er hentet fra trendanalyser for SS’18-kolleksjoner.

Likevel sitter jeg igjen med følelsen av at det mest opplagte svaret er utelatt – at vi tilnærmer oss klær gjennom presenterte produkter som i utganspunktet er en del av verdens femte største bransje, der kommersialisering og salg ikke bare har blitt det viktigste, men også poenget. Dessverre vil mange si, men det er nå engang sånn.

Se flere bilder fra kolleksjonen:

(Foto: Jan Khür)
(Foto: Jan Khür)
(Foto: Jan Khür)
(Foto: Jan Khür)
(Foto: Jan Khür)

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo