Subjektprisen 2022

Göteborg-prisen

Göteborg-prisen er spesielt presentert av vår samarbeidspartner: baren og kaféen Göteborg i Oslo. Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve skandinavisk kulturtradisjon og -historie ved å formidle dette på en innovativ og engasjerende måte.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året: Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og blant avisene med mest anmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerneutstillingenevisningsrommenefilmeneteateroppsetningenebøkenemusikkutgivelsenemusikernestemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2022 er inndelt i elleve kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Gøteborg-prisen

Göteborg-prisen er spesielt presentert av vår samarbeidspartner: baren og kaféen Göteborg i Oslo.

Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve skandinavisk kulturtradisjon og -historie ved å formidle dette på en innovativ og engasjerende måte.

Hvem bør motta Göteborg-prisen? Juryen har nominert tre verdige kandidater. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Dette er de nominerte.

Arkitekturopprøret

Kultursaker har sjelden skapt det samme folkelige engasjementet som for eksempel bompenger eller strømpriser. Arkitekturopprøret er kanskje det nærmeste. For det er mange nordmenn som mener det bygges for stygt i dette landet, et vondt sår som gruppen har klart å ildne opp.

På sosiale medier har de nærmere 100.000 følgere. Bevegelsen kjemper for en tradisjonsorientert arkitektur og byplan, og er nærmest blitt en institusjon i Arkitektur-Norge, som en representant for folkedypet. Bevegelsen vokser, og deres meninger er noe utbyggere og arkitekter i økende grad må forholde seg til. Opprøret inspirerer til at estetikk får høyere prioritet i norske byggeplaner.

Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve kulturtradisjon og -historie. Få har gjort en like stor innsats som Arkitekturopprøret.

Frikar dyrker og styrker eldgammel kunnskap om dans på en måte som ingen andre. Her i forestillingen «GANDR». (Foto: Frikar.)

Frikar

Dansekompaniet og kompetansesenteret Frikar ble stiftet av Hallgrim Hansegård i 2006 i Valdres i Oppland fylke. Frikar dyrker og styrker eldgammel kunnskap om dans på en måte som ingen andre. Arbeidsmottoet er «Fri deg selv», og det gjelder fysisk så vel som mentalt. Slik formidler og demonstrerer de gammel norsk visdom i en ny tid, og på en bærekraftig måte. De moderniserer og tilgjengeliggjør norsk kulturarv, og gjør den aktuell for nye målgrupper.

Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve kulturtradisjon og -historie. Frikar kombinerer samtidsdans med gamle norske tradisjoner og er det ledende dansekompaniet i sin sjanger for dette. Siden oppstarten har kompaniet turnert i 32 land og imponert på tv. Slik holder de tradisjonen i live, og vel så det.

Peer Gynt på Gålå med Aksel Hennie i tittelrollen. Hadde det ikke vært for denne kulturfestivalen ville ikke arven etter Henrik Ibsen, en av verdenshistoriens fremste dramatikere, stått så sterkt i hans hjemland som den gjør i dag. (Foto: Bård Gundersen.)

Kulturfestivalen Peer Gynt

Peer Gynt… er ikke nordmenn lei av det stykket, da? Så absolutt ikke. Siden 1989 har intet mindre enn 410.000 nordmenn reist til Gålå for den årlige oppsetningen av Ibsens klassiske skuespill fra 1867. Oppsetningen er en del av den ti dager lange årlige kulturfestivalen Peer Gynt på Gålå, drevet av Peer Gynt AS.

Hadde det ikke vært for May Brit Støve, Rita Skard Støstad, kunstnerisk leder Ellen Horn og resten i Peer Gynt AS ville ikke arven etter Henrik Ibsen, en av verdenshistoriens fremste dramatikere, stått så sterkt i hans hjemland som den gjør i dag.

Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt for å bevare og fremheve skandinavisk kulturtradisjon og -historie ved å formidle dette på en innovativ og engasjerende måte. Peer Gynt AS gjør dette med stil. Årets oppsetning av Peer Gynt på Gålå, regissert av Per-Olav Sørensen og med Aksel Hennie i hovedrollen, var mektig imponerende. Det er ikke ofte vi sier dette, men ti dager i året er det sant: Det er i Gudbrandsdalen det skjer!

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av