Una Mathiesen Gjerde er ny kunstredaktør i Subjekt.
– Det er morsomt å være tilbake, sier Mathiesen Gjerde på telefon.
Det er nemlig ikke første gang hun tiltrer stillingen.
Hun forlot Subjekt for å bli produksjons- og administrasjonsansvarlig ved Fotogalleriet i Oslo. Når hun nå kommer tilbake til pressen, gir det enda dypere innsikt i kulturfeltet, kan Mathiesen Gjerde fortelle.
– Jeg elsket jobben min i Fotogalleriet, men denne muligheten er også fantastisk, sier hun, og fortsetter:
– Nå har jeg erfaring fra både inn- og utsiden. Det gjør meg inhabil overfor enkelte kilder, det måtte vi bare erkjenne, men det gir meg også innsikt og konkurransefortrinn overfor andre. Kildenettverk betyr også mye.
Gjensynsglede
Gjerde gleder over å være tilbake i Subjekt og i kritikerkorpset.
– Jeg har savnet Subjekt. Jeg har også savnet å være en del av debatten, på en annen måte enn man kan når man jobber i en kunstinstitusjon. Uavhengig, sier hun.
Nå er det travle dager på hjemmekontoret.
– Det er mye som har skjedd på de to årene siden sist jeg jobbet som journalist.
Gjerde ser frem til å møte mennesker og til å spisse den kritiske pennen.
– Jeg gleder meg til å bli kjent med nye skribenter. Dessuten gleder jeg meg veldig til å skrive kunstkritikk igjen – forhåpentligvis ganske snart.
Sjefredaktør Danby Choi er like begeistret.
– Da Una Mathiesen Gjerde forlot stillingen som kunstredaktør i 2018 var forholdene helt annerledes. Nå er vi langt større, langt mer robuste og vi har et yrende og vitalt redaksjonsmiljø, sier han.
– Hvorfor Una Mathiesen Gjerde?
– Hun har journalistisk teft, bredt kildenettverk, innsikt i kunstfeltet, sterke analytiske evner og er en dyktig formidler. Hun evner å se pressens mandat på kulturfeltet, noe som er sjeldent og bra, sier Choi, og fortsetter:
– Som om det ikke var nok, er hun også en heftig debattant. Mathiesen Gjerde blir en sterk profil utad, og et kompetent tilskudd internt.
Mathiesen Gjerde har master i kunsthistorie fra Københavns universitet, en bachelor i kulturentreprenørskap fra Uppsala universitet, samt «litt økonomi og fransk».
Hvorfor Gjerde kom tilbake til Subjekt
Det var den underlige samtiden som ble avgjørende for Gjerde.
– Tiden vi lever i gjør jobben til kulturjournalister viktigere enn noen gang. Kulturlivet går gjennom store endringer i koronapandemien. Dette skal vi belyse med et kritisk blikk, sier hun.
I tillegg er hun opptatt av kunstnernes kår.
– Mange kunstnere og kulturutøvere er svært hardt rammet økonomisk og sosialt av pandemien. Det er viktig at dette belyses og at disse stemmer blir løftet i pressen.
Mathiesen Gjerde mener den pågående pandemien gjør kulturjournalistikken viktigere enn tidligere.
– Til tross for pandemien, jobber kunst- og kulturfolk som aldri før, men nå er dette i liten grad tilgjengelig for publikum. Da har pressen en enda større jobb å gjøre for å formidle kunst og kultur til folk, sier hun.
I Subjekt sies det at «gode historier finnes overalt».
Mathiesen Gjerde vil finne engasjerende historier på de mindre visningsstedene og blant de som ofte ikke ellers får oppslag i pressen.
– Det er mange gode visningsrom som ikke har ressurser til store pressevisninger og derfor i liten grad dekkes i media. Mangfold er viktig, sier hun.
Samtidig har hun ikke revolusjonære ambisjoner, men ønsker å styrke Subjekts nåværende kvaliteter.
– Det er viktig at Subjekt dekker spennet, både grasrot og utstillinger på de største institusjonene. Jeg vil løfte frem det estetiske enda mer, som allerede er Subjekts mandat.
Tohjulinger og katter
Det blir mye kunst utenom arbeidstid også, kan hun fortelle.
– Det er kunst som er hobbyen også, sier hun.
Etter litt mas vedgår hun at hun også har en lidenskap for tohjulinger og firbeinte.
– Ellers, er jeg er veldig glad i landeveissykling og katter, avslutter hun.