Prisvinnende spaltist til Subjekt

– Jeg har lyst til å påvirke positivt

Bergenserens engasjement strekker seg lengre enn det skrevne ord; som viktig profil i mangfoldskonseptet «Fargespill», sanger og musiker, og ikke minst som solist på nobelpriskonserten i 2018. (Foto: Teft forlag.)
Bergenserens engasjement strekker seg lengre enn det skrevne ord; som viktig profil i mangfoldskonseptet «Fargespill», sanger og musiker, og ikke minst som solist på nobelpriskonserten i 2018. (Foto: Teft forlag.)
Irene Kinunda Afriyie (33) bruker stemmen til å formidle både kultur og krig. Nå tar hun også sitt prisvinnende engasjement til Subjekt.
Sjanger Dette er en pressemelding. En pressemelding er en tekst som sendes til media for å spre informasjon med nyhetsverdi. Subjekts pressemeldinger har til hensikt å kommunisere Subjekts egne virksomhet.
Saken er Subjekt utvider med ny spaltist fra Bergen.

Irene Kinunda Afriyie var 16 år da hun ankom Askøy utenfor Bergen som foreldreløs flyktning fra Kongo. 

I dag, 17 år senere, er hun prisvinnende samfunnsdebattant, fast gjestekommentator i Bergens Tidende, forfatterdebutant og har akkurat skrevet sin første kommentar i Subjekt.

Engasjementet hennes strekker seg imidlertid lengre enn det skrevne ord; som viktig profil i mangfoldskonseptet «Fargespill», sanger og musiker, og ikke minst som solist på nobelpriskonserten i 2018. 

– Du bruker stemmen din mye. Hva er det viktig for deg å få sagt?

Annonse

– Jeg tror mye handler om at jeg kommer fra en glemt krig. Det driver meg. Jeg får lyst til å fortelle hva som skjer, hvor jeg kommer fra, hvorfor jeg er her. Men først og fremst fordi jeg har lyst til å påvirke positivt i samfunnet vi lever i, sier Afriyie.

Hun legger til:

– Jeg kommer også fra et kontinent som er ensidig fremstilt. Afrika blir ofte omtalt i forbindelse med krig og katastrofer, det er et kjempeproblem.

Les også: Hvorfor skrive om kultur i en verden i krise?

Irene Kinunda Afriyie. (Foto: Rune Tesdal.)
Irene Kinunda Afriyie er også en erfaren musiker. (Foto: Rune Tesdal.)

Kunst som universelt språk

I sin første kommentar i Subjekt adresserer Afriyie tiden vi lever i; av krig, konflikter og klimakrise, og stiller spørsmålet: «Hvorfor skrive om kultur i en verden i krise?»

Svaret gir hun selv. 

– Vi lever i en tid hvor forståelse og toleranse er sårt tiltrengt – her kan kunsten spille en nøkkelrolle, sier Afriyie, og slår fast:

– Kunst er absolutt det sterkeste kommunikasjonsmiddelet på tvers av språk og kulturer, et universelt språk som kan bygge broer mellom samfunn. 

Hun gir et selvopplevd eksempel gjennom en av de mest suksessrike og innflytelsesrike reggae-artistene fra Sør-Afrika, Lucky Dube. Han mestret kunsten å nå ut langt utover landegrensene med musikken. 

– Han nådde hele verden, til og med min lille landsby der svært få snakket engelsk. Han hadde et budskap som, for meg, oppfordrer til selvstendighet og masse kjærlighet, forteller Afriyie.

– Erfaringer med krig har gjort meg sterk

En verden som ser ut til å gå i oppløsning er ikke nytt for Afriyie, som selv har opplevd og flyktet fra krig som barn. Hvordan erfaringen har påvirket henne, er imidlertid ikke lett å si siden hun «lever fint og fungerer».

– Det har gjort meg sterk. At jeg har vært på flukt gjør kanskje at jeg har lettere for å tilpasse meg og kan takle endringer bra. Når det er sagt, er det vanskelig å si om jeg hadde vært slik hadde det ikke vært for mine erfaringer med krigen.

Oppveksten inneholdt imidlertid også mye kunst og kultur, noe hun fortsatt interesserer seg for og er omgitt av.

– Det er kanskje å være høy på seg selv, men jeg ser på meg selv som et kulturmenneske, sier hun.

Om Afriyie brenner for kunsten, gjør hun det samme for fred. Ironisk nok, som hun sier. Og i økende grad: bistand.

Når hun hører snakk om hvor mye penger vi skal bevilge Forsvaret, tenker hun alltid «men hvor mye bruker vi på fred?». 

Tanken bunner i at dersom vi hadde brukt like mye på fred, hadde vi kanskje ikke trengt å forsvare oss.

– Jeg har interessert meg veldig mye for bistand den siste tiden, jeg tror virkelig vi har potensial til å påvirke eller hjelpe. En god start for min del hadde vært å stoppe stakkarsliggjøring av afrikanere og kontinentet, forteller Afriyie. 

Les også: Designer-binders til 4.500 kroner får nettet til å koke

Irene Kinunda Afriyie før regjeringens festmiddag for kongeparet i Operaen i anledning kongeparets 80-årsfeiring tilbake i 2017. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)
Irene Kinunda Afriyie før regjeringens festmiddag i anledning kongeparets 80-årsfeiring i 2017. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)

Klarer å ignorere irritasjon

Det som knytter Afriyies engasjement sammen, er en sterk formidling. Det ble hun også anerkjent for i fjor, da hun fikk den høythengende Sjur Holsens minnepris nettopp for sitt formidlingsarbeid.

I juryens begrunnelse het det:

«Hennes stil er nyansert og konfliktdempende, men alltid klar. Hun er raus og uhøytidelig, selv når emnet er vanskelig, vondt og kontroversielt.»

Konfliktdempende kan bekreftes. På spørsmål om hva som gjør Afriyie forbannet, svarer hun:

– Jeg er veldig sjelden sint. Hvis jeg kjenner at noe begynner å irritere meg, klarer jeg faktisk å ignorere det. «Jeg gidder ikke, I´m out.». Jeg finner alltid noe positivt å fokusere på.

Så hva kan vi forvente at Afriyie formidler som spaltist i Subjekt? Svaret kommer kontant. 

– Masse politikk og kjærlighet, akkurat som Lucky Dube.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar