Subjekt mener:

Norske museer er «verst i klassen». Det må gjøres noe med

Munchmuseet i Oslo henter inn økonomer for å tjene mer penger. Men er dette så viktig for musser at det kan forsvare å bygge ned landets kunsthistoriske kompetanse? Nei, det er det ikke, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Gorm Kallestad/NTB).
Munchmuseet i Oslo henter inn økonomer for å tjene mer penger. Men er dette så viktig for musser at det kan forsvare å bygge ned landets kunsthistoriske kompetanse? Nei, det er det ikke, skriver Subjekt i dagens leder. (Foto: Gorm Kallestad/NTB).
Museene må ta sin del av ansvaret for at kunsthistorie er et attraktivt fag å studere, også for unge som vil ha en jobb, skriver Subjekt i dagens leder.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Norske museer er «verst i klassen» når det gjelder kunsthistorisk kompetanse i ledelsen.

«Landets største museer mangler ledere med kunsthistorisk kompetanse,» skrev seks tungvektere fra kunstfeltet i en kronikk i Aftenposten 24. august.

Innlegget er signert Ina Blom, professor, Universitetet i Oslo (UIO), Katya García-Antón, direktør, Nordnorsk kunstmuseum, Knut Ljøgodt Dr. philos, Nordic Institute of Art, Øystein Sjåstad, professor, UIO, Hanne Beate Ueland, avdelingsdirektør, Stavanger kunstmuseum (Must) og Kristin B. Aavitsland, professor og leder for Det norske institutt i Roma.

Samtidig hører vi at skandinaviske direktører reagerer på at store norske museer mangler ledelse med kunsthistorisk kompetanse.

«En statsviter som mangler mangeårig erfaring fra kunstfeltet, kan simpelthen ikke delta i dialog med andre fagfolk, museer og forskningsinstitusjoner på samme måte som en kunsthistoriker,» sier Mikkel Bogh, som nylig takket av som direktør for Statens museum for kunst i København, til Klassekampen. Norske museer er «verst i klassen», oppsummerte NTB.

Annonse

Er det grunn til uro, eller er dette bare museumspamper som ber for sin syke mor?

Les også: Etterlyst: Kunsthistorikere i offentligheten

Berettiget kritikk

Kritikken rettes særlig mot Nasjonalmuseet og Munchmuseet.

Da Munchmuseet nylig hyret inn et nytt lederteam, vakte det oppsikt at det ikke besto av en eneste kunsthistoriker.

«Hverken på Nasjonalmuseet, Munchmuseet, Kode eller Sørlandets kunstmuseum er øverste leder kunsthistoriker. I det gigantiske Nasjonalmuseet – en sammenslåing av fem kunstinstitusjoner – sitter bare én kunsthistoriker i ledergruppen. Resultatet av endringene er allerede merkbare,» skriver de seks skribentene i Aftenposten.

Direktør for Munchmuseet, Tone Hansen, svarer på tiltale hos NRK ytring. Hun fremhever behovet for strategisk ledelse, og vil betrygge med at kunsthistorikerne som faktisk jobber ved Munch, blir lyttet til i utformingen av utstillinger.

Hun skriver: «Munchmuseet har som ambisjon å bli Nord-Europas mest attraktive kunstdestinasjon. Da trenger vi gode fagmiljøer, godt lederskap og en lønnsom vekst.»

Det er vel og bra, men står neppe i motsetning til forskning, ivaretagelse av kulturarv og andre kunsthistoriske hensyn. Kunstmuseer skal være bindeledd mellom ulike historiske epoker og fungere som institusjoner som kan opplyse befolkningen. Det er selvsagt fint at de også tjener penger, men dette kan ikke gå på bekostning av miljøet som faktisk utfører de nevnte oppgavene.

Les også: Kunsthistorikerne har abdisert. Resultatet er en tragedie for kunsten

Museene må ta ansvar

Museenes rolle som kunsthistoriske kjerneinstitusjoner er ikke nødvendigvis en motsetning til å være lønnsomt. Men av og til kan det nettopp være det. Fordi museer skal bevare og konservere i en tid med stadig raskere skifter i trender og politiske føringer.

Derfor er det bekymringsfullt at kunsthistorikere er i ferd med å marginaliseres ved museene. Et minstemål burde være at antall kunsthistorikere øker i takt med antall ansatte. Det er langt i fra tilfelle i dag.

Problemet stikker dypere enn driften ved enkeltstående museer. Kunsthistoriker som profesjon er i dag svært utsatt. Få vil utdanne seg til yrket, og de som finnes, er forbausende stille i offentligheten. Dette til tross for at debatter om kunst og estetikk stadig ruller videre, fra Arkitekturopprøret til sagaen om «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893).

Subjekt har tidligere foreslått at gjøre kunsthistorie til en mulig fordypning på honours-programmet i humaniora ved UIO, noe som vil bidra til å løfte statusen til faget. Nå bør museene gjøre sin del av jobben: Noen må vise unge at kunsthistoriker er noe man kan utdanne seg til hvis man også har lyst på jobb i fremtiden.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar