Subjektprisen 2022

Årets subjekt

Hvilke kulturprofiler var best og viktigst i 2022? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året: Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og blant avisene med mest anmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerneutstillingenevisningsrommenefilmeneteateroppsetningenebøkenemusikkutgivelsenemusikernestemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2022 er inndelt i elleve kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets subjekt

I priskategorien Årets subjekt har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem kulturprofiler.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Denise Anfinnsen jobber aktivt med å senke terskelen for kvinner som gamer.

Denise Anfinnsen

Tenk deg at familiebedriften ble solgt og du arvet en formue. Hva ville du brukt pengene på? Kanskje starte Norges mest lovende gaming-satsning? Det gjorde i hvert fall Glava-arving Denise Anfinnsen, og hun vet hvor det brenner.

Få grupper blir mer utsatt for hets og trakassering enn kvinnelige gamere. Anfinnsen jobber aktivt med å senke terskelen for kvinner som gamer. Med hennes ledelse har CS-laget til klubben Apeks tatt steget internasjonalt. Men tross suksessen trapper hun nå ned fra gamingstolen med CEO inngravert og blir kreativ leder, etter eget ønske. Det er helt riktig beslutning, for det er som kreativ leder hun kan utrette mest. Hun skal ta et oppgjør med trakassering i e-sport og gamingmiljøet.

Med majoriteten i selskapet i behold, vil hun fortsatt ha innvirkning på norsk og internasjonal gaming. Derfor er det bare å ta av hatten for Anfinnsen. Kvinner i gaming blir viktigere og viktigere, mens gutter som ikke klarer å oppføre, seg gjør seg til en parodi. Anfinnsen gir på sin side blaffen i egen status og glamour.

Elise By Olsen er en estetiker av rang og et forbilde for moteinteresserte nordmenn.

Elise By Olsen

Elise By Olsen er en av profilene i norsk offentlighet som får ufortjent lite oppmerksomhet her til lands. Mens Vogue, Gucci og Financial Times for lengst har skjønt hvor kul Elise er, henger Norge litt etter.

Likevel returnerer günderen tilbake til Oslo for å starte ende et ambisiøst prosjekt. International library of fashion research åpnet dørene denne høsten, men har allerede skapt oppmerksomhet verden over. Motegiganter som Hermès, Balenciaga, Acne, Margiela og Comme des Garçons er bare noen få av dem som har donert arkivmateriale til motebiblioteket. Når By Olsen ikke egenhendig setter Oslo på kartet i en internasjonal motesammenheng, så startet hun også A1-avisen «Første utgave» (Nå «Neste utgave»). En veggavis som tar innhold på kornet. Elise By Olsen er en estetiker av rang og et forbilde som hele tiden strekker laget mot det mer stilbevisste. Vi trenger flere ikoner som henne.

Shabana Rehman var blant de første liberale minoritetspersonene i norsk offentlighet, og har holdt oppe koken siden.

Shabana Rehman

Få har gjennomgått så mye ufortjent motbør som Shabana Rehman – en ikonisk nordmann som møter voldelige pøbler med vittige performanceopptredener, og som har forfektet ytringenes potensiale gjennom hele sin karriere i norsk offentlighet. Slik har hun knust tabuene og sprengt grensene for hva som er «lov» å gjøre som kvinne med innvandrerbakgrunn. Multikunstneren har bokstavelig talt løftet både islamister og «rasister» på tv – to absurde, men historiske «practical jokes» som har avkledd de humørløse. Til tross for truslene tyr Shabana Rehman bare til kunstneriske virkemidler som våpen.

Shabana Rehman er blant de første liberale minoritetspersonene i norsk offentlighet. Politisk ukorrekt av natur, og anti-woke før det var kult. For dette har hun møtt motstand fra både høyre og venstre, religiøse og sekulære. Kanskje fordi hun er allergisk mot å bli gruppert, stereotypisert og identitetspolitisert – født forut for sin tid.

I år ble det kjent at Shabana Rehman kjemper mot kreften. Ikke engang den alvorlige diagnosen har stoppet Rehmans bidrag til offentligheten. Som spaltist i Nettavisen har hun delt av eget liv, akkurat som før. Senest i november deltok hun i «Sløserikommisjonen» i Kristiansand, og til tross for egen helsetilstand advarer hun stadig mot moralisme og pekefingervirksomhet.

Wolfgang Wee snakker om politikk og livet rett inn i øret til titusenvis av nordmenn.

Wolfgang Wee

«Wolfgang stiller ikke nok kritiske spørsmål». «Han inviterer ikke nok kvinner». Alt er «feil» med Wolfgang Wee. Men hvordan klarte han da å bli Norges største podkaster? Wee har hundretusenvis av lyttere, noe de fleste medier i Norge kan misunne ham for, inkludert tidligere arbeidsgiver NRK. Podkastere med konsernstøtte i ryggen, trygge arbeidsplasser og flerfoldige researchere klarer ikke engang å få til det Wolfgang Wee inntil nylig holdt på med på fritiden.

Han er kongen av unge gutter og menn. I en tid da alle tilsynelatende snakker om feminisme og å kvotere inn kvinner, blir unge gutter ofte glemt. At Wolfgang Wee når gutta, er en demokratisk bragd, men er av redaksjoner blitt sett på som «lavthengende frukt». En målgruppe de store mediene har sviktet, og som NRK nå sikler etter. Win for Wolfgang Wee, som ikke bare når ut til denne målgruppen, men slik inkluderer til offentlig samtale og debatt rundt temaer som er viktige for dem. Og alle andre som måtte interessere seg. I år har Wee sagt opp NRK-jobben for å satse alt på podkast-drømmen. Det krever baller.

Få har vært viktigere for norsk humor i 2022 enn Jonis Josef. (Foto: Presse.)

Jonis Josef

Få har vært viktigere for norsk humor i 2022 enn Jonis Josef. Etter flere år hos NRK P3 med kollegaene Henrik Farley og Martin Lepperød skiftet han beite til TV 2 og lanserte tv-serien «Kasko» til stående applaus. På siden har han gjort utallige jobber på norske standup-scener, hvor han først og fremst har vært opptatt av å løfte frem nye talenter. Gjennom konseptet «Hangover» på Nieu scene i Oslo har Josef introdusert et titalls nye komikere, svarte og hvite, kvinner og menn. Det har vært solgt ut hver eneste søndag, og det har kostet.

For Jonis Josef har i 2022 bydd på så mye at han ble utbrent. «Det er ikke noe fag på ungdomsskolen som forteller deg hva du skal gjøre om du blir en offentlig person. Man blir kastet ut i det, også får man krysse fingrene for at man lander på beina og at det går bra», sa han selv på Lindmo. For ja, så langt har gutten fra Gulset kommet, fra han én dag begynte pratekarrieren som telefonselger, via D2-cover til «Lindmo».

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av