Subjektprisen 2025!

Disse er nominert til Årets utstilling

Hvilke utstillinger var best eller viktigst i 2025? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en hyllest av dem som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene/tv-seriene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2025 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en Subjektprisen-statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni tirsdag 16. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo – og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene. For oss er alle like verdige vinnere!

Men den endelige vinneren er det du som er med på å stemme frem.

Du kan stemme én gang per døgn i per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Les også: Sikre deg plass til Subjektprisen 2025!

Årets utstilling

I priskategorien Årets subjekt har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem utstillinger.

Dette er de nominerte. Du kan stemme i skjemaet under.

«Gothic Modern» på Nasjonalmuseet

«Gothic Modern» høres egentlig mer ut som en estetikk som trender på Tiktok, enn en kunstsjanger. Og kanskje er dette et av genigrepene ved utstillingen. Nasjonalmuseets «Gothic Modern» klarer nemlig det kunststykket å være både kunstfaglig sterk, godt kuratert og samtidig treffe tidsånden.

Mens den gotiske vampyrfilmen «Nosferatu» gjorde kinosuksess og Lady Gagas «Mayhem» entret hitlistene, stilte Nasjonalmuseet ut kunst som ikke bare bygget oppunder den øyeblikkelige fascinasjonen for gotiske referanser, men også dro en overbevisende linje fra gotisk middelalderkunst til moderne utforskning av tematikken. Ikke bare var «Gothic Modern» estetisk aktuell, den klarte også å få unge menn, og deres «goth girlfriends», til å faktisk dra på museum. En bragd i seg selv.

Kira Wager på Galleri K

Det er få nålevende kunstnere som har et så umiddelbart gjenkjennelig uttrykk som Kira Wager. I de særegne, fotobaserte maleriene strekkes figurative motiver ut mot det nesten ugjenkjennelige. Tar du et skritt tilbake fra de brede penselstrøkene, åpenbarer motivene seg: en impresjonist for en tidsalder der alle har et kamera i lommen.

På Galleri K treffer hun blinken så klokkeklart at selv hennes kritikere holder munn. Strategisk kuratering gjør at familiefotografiene ikke blir upersonlige, men får intimitet og dybde. Også paletten er utvidet – en frisk utvikling innenfor en fortsatt umiskjennelig koloritt.

Etter et kvart århundre fremstår Wager ikke som stagnert, men som en kunstner som har perfeksjonert sitt uttrykk.

«Moon Bag» av Tori Wrånes på Bergen kunsthall

Få kunstnere evner å overraske publikum med spektakulære motiver som Tori Wrånes. Og Festspillutstillingen «Moon Bag» er intet unntak. Rommene i Bergen kunsthall er for anledningen teppebelagt, halvt blå, halvt beige, som en naiv strand. Langs veggene sykler en mus utrettelig på en sparkesykkel, mens rommet brytes opp av åreblader og ansiktsløse figurer i finurlige koreografier og sammensetninger. Absurditeten råder. Om man er på utsiden og vil inn, eller innsiden og vil ut, er vanskelig å definere. Utstillingsrommets visuelle ambivalens er dog et sterkt redskap for å skape reaksjoner.

«Moon Bag» er en utstilling som virkelig setter fantasien i sving, en undervurdert kvalitet. Her er det rom for både undring og tankespinn. Og innerst i rommet danser en liten mus i et hull til sin egen rytme.

«Postkort fra framtida» på Pomo

«Postkort fra fremtida» er et frempek til utstillingene som vil komme i Trondheims nye storstue, hvor publikum skal få se mer av enkeltkunstnere som er utstilt gruppevis på denne åpningsutstillingen. Variasjonen vi får se, viser på en genuin iver etter å vise hva moderne kunst har å by på. De små og varierte rommene gjør det spennende å gå lenger og lenger inn i labyrinten, nesten som et morohus på tivoli. Her er det rett og slett gøy.

Museer kan virke sterile og kjedelige, men her oser hvert rom av personlighet og særpreg, samtidig som detaljer fra det ikoniske bygget fra 1911 er respektfullt bevart. Det er herlig å ha et så storslått samtidskunstmuseum i Trondheim. Etter en energisk åpningsutstilling gleder vi oss til å se hvordan Posten moderne vil utvikle seg videre.

«Strategier mot rinnande øyne» på LNM

Samtidig som A. K. Dolven ble historisk og skapte overskrifter på Nasjonalmuseet, deltok hun i en elegant og finstemt utstilling på andre siden av Rådhusplassen. På LNM møtte Dolven Annika Ström, Henrik Håkansson, Johan Thurfjell, Kjetil Berge, Sigmund Skard og Vibeke Tandberg.

Hos LNM (Landsforeningen norske malere) er det ofte maleriet som dominerer, men her møttes fotografi, tekstil, ready-mades, grafikk og performance. I stedet for å la verkene henge døde og uforanderlige på veggen, var «Strategier mot rinnande øyne» en utstilling som ikke sto stille, men pustet og levde gjennom hele visningsperioden, også etter stengetid.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av