Subjekts nye kunstredaktør:

– Mengden kunstkritikk har sunket kraftig de siste årene. Motiverende!

Ingrid Tellefsen Relling (26) er Subjekts nye kunstredaktør. (Foto: Danby Choi.)
Ingrid Tellefsen Relling (26) er Subjekts nye kunstredaktør. (Foto: Danby Choi.)
Ingrid Tellefsen Relling (25) tiltrer som Subjekts nye kunstredaktør. Hun ønsker å satse sterkere på særlig kunstkritikk.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Subjekts nye kunstredaktør er på plass.

I oktober utlyste vi en stilling som kunstredaktør, etter at Una Mathiesen Gjerde gikk over i ny stilling på Fotogalleriet. Vi mottok mange gode søknader, og etter flere jobbintervjuer ansettes Ingrid Tellefsen Relling (25).

– Hvem er du?

– Jeg er født og oppvokst i Trondheim, et sted jeg er såpass glad i at jeg valgte å bli der mesteparten av studietiden min. Jeg har vært aktiv i studentmiljøet med blant annet studentteater. I denne perioden fikk jeg også muligheten til å jobbe for ulike aktører innen Trondheims kulturscene, og utviklet en særlig interesse for formidling.

Tellefsen Relling har en bachelorgrad i kunsthistorie fra NTNU. Høsten 2017 flyttet hun til Oslo for å begynne på masterlinja Kunst i samfunnet ved OsloMet.

Annonse
Ingrid Tellefsen Relling er Subjekts nye kunstredaktør. (Foto: Subjekt.)

Siden fikk hun jobb som formidler ved Henie Onstad Kunstsenter, hvor hun fortsatt jobber, ved siden av kunstredaktørstillingen i Subjekt. Men Ingrid Tellefsen Relling er intet nytt fjes for Subjekt; hun har skrevet og publisert hos oss siden april i fjor, i hovedsak kunstkritikk.

– Dette har vært en øyeåpner for meg. Det er lett å bli fanget i bøkene og miste litt bakkekontakt etter flere år i akademia. Det er viktig med teori og historie i bakgrunn, men den journalistiske tilnærmingen føles litt mer «hands-on», og det er deilig å få tatt i bruk kunnskapen!

– Hva er god kunstformidling?

– Jeg mener god kunstformidling er å bruke et språk som er inkluderende, ikke ekskluderende, og som tilfører noe til folks opplevelse av kunst. Det er viktig for meg å formidle kunst på en slik måte som folk forstår, fordi jeg stadig opplever at samtidskunst er et felt mange synes er vanskelig å tilnærme seg. Målet må derfor være å bryte ned noen av de eksisterende barrierene mellom kunst og publikum, slik at flere kan delta i den offentlige diskusjonen og debatten rundt kunsten, og generelt øke folks interesse for kunst i befolkningen.

Deler av Subjekt-redaksjonen. Subjekts nye kunstredaktør, Ingrid Tellefsen Relling (nummer tre fra høyre på nederste rekke, i blå jeans) er ikke et nytt fjes for Subjekt eller Subjekts lesere, men ny som kunstredaktør. (Foto: Jan Khür.)

– Hvorfor det?

– Fordi jeg unner flere gode kunstopplevelser. Nå som Dagens Næringsliv legger ned mesteparten av kulturanmelderiet sitt, og mengden kunstkritikk generelt har sunket kraftig de siste årene, kjenner jeg på en ekstra sterk motivasjon for jobben som kunstredaktør i Subjekt. Kulturjournalistikkens kritiske og uavhengige blikk på kulturfeltet er ekstremt viktig for at flere nordmenn skal få en bedret forståelse av kulturen vi skaper og konsumerer i dette landet.

– Hva ønsker du å tilføye Subjekt?

– Først og fremst ønsker jeg å videreutvikle den kunstdekningen som Subjekt allerede har hatt, med de tidligere kunstredaktørene Live Drønen og Una Mathiesen Gjerde. Samtidig vokser Subjekt, og får stadig flere lesere. Jobben min blir å bidra til denne utviklingen fortsetter, også når det kommer til å dekke kunst i Norge på langs. Ikke nødvendigvis for å gagne kulturprodusentene, men i bunn og grunn så tror jeg at den frie kritikken vil gjøre det. Først og fremst ønsker jeg å engasjere både nytt og eksisterende publikum i ordskiftet rundt den norske kunsten og kulturen.

Ingrid Tellefsen Relling hadde første arbeidsdag i går, 7. januar 2018, på Subjekts to-års-dag på nett.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg