Annonsørinnhold

I morgen braker det løs for Red Bull Music Festival. Dette er artistene du må få med deg

Når Red Bull Music Festival tar over Oslo de neste åtte dagene, lover de blant annet konsertformater og venuefusjoner du aldri før har opplevd. Blant det komplekse og mangefasetterte programmet, har det likevel noen utvalgte konserter som lover ekstra godt. (Foto: Jan Khür.)
Når Red Bull Music Festival tar over Oslo de neste åtte dagene, lover de blant annet konsertformater og venuefusjoner du aldri før har opplevd. Blant det komplekse og mangefasetterte programmet, har det likevel noen utvalgte konserter som lover ekstra godt. (Foto: Jan Khür.)
Vi har dypdykket i Red Bull Music Festivals mildt sagt komplekse program for å gi deg det beste byfestivalen har å by på.
Saken er Saken er presentert i samarbeid med Red Bull Music.

Etter fjorårets store suksess og snakkis, hvor blant annet Lindstrøm, Girl in Red, Jez_Ebel og Nils Bech spilte i unike settinger, arrangeres Red Bull Music Festival Oslo på nytt i år. Byfestivalen lanseres med lovnader om livekonsertkonsepter du aldri før har sett, hørt eller opplevd, når Red Bull Music Festival, som ifjor, planlegger å bringe inn noen helt nye artistsamarbeider, audiovisuelle konstellasjoner og venuefusjoner til 2019-utgaven, som avholdes 5. til 13. oktober i år.

I morgen braker det hele løs med Nordic Hip Hop Night på Taket, med blant annet Myra, Einar og Emil Stabil. Gjennom uken spiller blant annet Lemaitre på Operaen, og ellers Arthur Kay, Gundelach, Fakethias, Carmen Villain, Yves Tumor og Sassy 009. De utgjør bare en liten del av det mangefasetterte programmet med hele 29 konserter.

Subjekt er mediepartner for Red Bull Music Festival i et annonsert samarbeid. Det innebærer blant annet at vi samarbeider om å presentere Electronic Closing Night på Stratos 12. oktober, selve avslutningsprogrammet for årets byfestival. Der bør du selvfølgelig være.

Les også: Dette er menyen når Subjekt avslutter Red Bull Music Festival

Annonse
Gundelach spiller på Sentrum Scene 10. oktober klokken 18.00. (Foto: Tonje Thilesen.)

Gundelach

Red Bull Music Festival arrangerer Gundelachs hittil største solo-show. 10. oktober kan du oppleve den snart albumaktuelle artisten på Sentrum Scene.

Tidligere i år slapp han låten «Bolder», en musikalsk tolkning av et Munch-maleri. Låten er en smakebit på hans minialbum «My Frail Body», som utgis neste år.

Gungelach blander klubbmusikk med sin særegne vokal, svevende gitarspill og et lydbilde preget av modulære synther. Tidligere i sommer kunne han røpe til Subjekt at det det planlagte liveshowet vil være en videreføring av konserten Gundelach spilte i Jakobkirken under Bylarm tidligere i år, bare at langt bedre. En gyllen mulighet til å oppleve Gundelach fylle nok en storstue med sin gripende falsett.

Yves Tumor spiller under Electronic Closing Night på Stratos 12. oktober. Programstart klokken 18.00. (Foto: Jordan Hemingway.)

Yves Tumor

Det ble for mange en tung sorg da Yves Tumor måtte avlyse sin opptreden på Øyafestivalen i august. Kunstneren Sean Bowie produserer eksperimentell elektronisk musikk under aliaset Yves Tumor, og hans tilstedeværelse på scenen er nærmest å regne som performancekunst.

Yves Tumor blander elementer av brit-pop og 90-talls alt-rock, og skaper et eklektisk uttrykk som hans androgyne stil i klesveien også reflekter. Han er rett og slett vanskelig å sette i bås.

Norgesvennen imponerte på et fullsatt Blå under Bylarm i fjor, og kommer denne gangen for å spille et avsluttende DJ-sett på Stratos under Electronic Closing Night, Subjekts egne kveld dedikert til elektronisk musikk med blant annet Aïsha Devi, Bea 1991, Bendik HK, Uteklubb og Olefonken på programmet. Om vi gleder oss.

Mathias Humlen (avbildet) blir akkompagnert av kollega Erik Spanne under Electronic Closing Night på Stratos 12. oktober. Sammen utgjør de Massive Gain. Programstart for Electronic Closing Night er klokken 18.00. (Foto: Fredrik Austad.)

Massive Gain

Det nyetablerte norske labelet Massive Gain er drevet av Mathias Humlen og Erik Spanne (henholdsvis kjent som Fakethias og Onleash, tidligere Drippin). Plateselskapet ble til etter flere elleville klubbkvelder under samme navn.

De er godt kjent for å bruke de funksjonelle elementene fra techno som grunnlag for å eksperimentere med den samtidige klubbmusikken og dets uttrykk. Deres første utgivelse, «Spiteful Energizer», er en bunke klubbfokuserte låter med et industrielt preg, kall det gjerne hyper-techno. Duoen lover en eksklusiv audiovisuell opplevelse som unektelig vil gi de oppmøte et dypdykk inn i et massivt hjerterytmepeak.

Carmen Villain fremfører bestillingsverket «Sometimes I Love You Forever» i Emanuel Vigelands mausoleum 7. og 8. oktober klokken 22.00. (Foto: Presse.)

Carmen Villain

Under Red Bull Music Festival skal Carmen Villain fremføre bestillingsverket «Sometimes I Love You Forever» i Emanuel Vigelands mausoleum. Hennes nyeste album, «Both Lines Will Be Blue», er gitt ut på norske Smalltown Supersound og er gjestet sentralt av chilensk-norske Johanna Scheie Orellana (tidligere Sassy 009-medlem).

Albumet er preget av fri-form og improvisasjon, og vil bli spilt i sin helhet under konsertene 7. og 8. oktober. Det er den helt spesielle klangen og akustikken i rommet som Carmen Villain skal utforske, og det er derfor kun satt av 25 plasser til publikum under det som ser ut til å bli en særdeles intim og unik konsert.

Bendik HK spiller et live-sett under Electronic Closing Night på Stratos 12. oktober. Programstart klokken 18.00.

Bendik HK

Trommeslageren, komponisten og produsenten Bendik Hovik Kjeldsberg er kanskje årets mest spennende navn innen norsk elektronisk musikk. Hans debut-EP «Depot» fikk seks stjerner av Subjekts anmelder, som kalte det «intellektuell klubbmusikk».

Bendik HK har siden rukket å fylle flere hovedstadsklubber, spilt på Øyafestivalen og ellers turnert som bandmusiker. Han lager dyp, pulserende klubbmusikk preget av atmosfæriske synther og samples som minner om ambient og progressiv house. Det blir mørkt og stemningsfullt når Bendik HK inntar Electronic Closing Night med sitt live-sett.

Sassy 009 er tilbake i ny drakt. Sees på Electronic Closing Night, på Stratos 12. oktober. Programstart klokken 18.00. (Foto: Presse.)

Sassy 009

Etter en lengre kunstpause er Sassy 009 nå tilbake som et enkvinnes-prosjekt med Sunniva Lindgaard i spissen. Den tidligere trioen høstet en velfjortjent spellemannsnominasjon i elektronikaklassen for debut-EP’en Do You Mind i 2017. Debuten fikk omtale i Vice, Pitchfork og The Fader og åpnet på alvor døren forbi de norske landegrenser for Sassys hypnotiske melodier og særegne elektroniske teksturer. To år etter siste utgivelse er SASSY 009 nå ute med sin nyeste singel «Trasher» gitt ut på tampen av høsten. SASSY 009 tar med seg sine progressive, klubb-inspirerte produksjoner til Stratos og det som ser ut til å bli en eklektisk aften preget av hardtslående lydbilder.

Få med deg blant annet den akademiske synthmesteren Arthur Kay under improstafetten Round Robin på Parkteatret 10. oktober klokken 19.00. (Foto: Jonathan Vivaas Kise.)

Improstafetten Round Robin

For andre år på rad arrangeres Round Robin på Parkteatret i regi av Red Bull Music Festival. Den musikalske improstafetten har som mål å vise bredden og særegenheten norske musikere har å by på.

Festivalen har igjen samlet et knippe av Norges dyktigste instrumentalister som skal møtes i en helt spesiell konstellasjon for å dyrke improvisasjonskunsten. Musikerene skal opptre en etter en, og i tilfeldig rekkefølge. Første musikker begynner med soloimprovisasjon, før vedkommende får selskap av neste musiker i rekken. I fem minutter spiller de sammen, før førstemann går av scenen og en ny musiker kommer på.

Det er hentet inn musikere i et bredt spekter instrumenter fra både jazz-, rock-, pop- og den elektroniske sjangeren. Blant dem finner vi Lars Horntveth på gitar og synth, Ellen Andrea Wang på kontrabass (kjent fra Gurls), Håkon Kornstad på saksofon, Arthur Kay på keys, Anja Lauvdal på piano, Sanskriti Shrestha på tabla (kjent fra Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz), Hedvig Mollestad på gitar, Mathias Humlen på elektronikk, Nasra Omar på vibrafon, Fredrik Høyer på vokal, Paal Nilssen-Love på trommer, Sidsel Walstad på harpe og Ánde Somby på joik.

Det må jo bli bra.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar