Derfor trenger vi kunst og kultur

En retorisk verktøykasse til kulturlivet

Ny utgivelse fra Subjekt: – Kunsten og kulturlivet angripes fra både «ultraliberalister» på høyresiden og «scenenektere» på venstresiden. Med denne utgivelsen håper vi styrke forsvarstalene på midten, sier redaktør Danby Choi. (Foto: Subjekt.)
Ny utgivelse fra Subjekt: – Kunsten og kulturlivet angripes fra både «ultraliberalister» på høyresiden og «scenenektere» på venstresiden. Med denne utgivelsen håper vi styrke forsvarstalene på midten, sier redaktør Danby Choi. (Foto: Subjekt.)
Subjekt lanserer en ny 72-siders anvendelig argumentbank med skuddsikre kjepphester som taler for kunstens plass i samfunnet. Snart tilgjengelig på en kulturinstitusjon nær deg.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Ny utgivelse fra Subjekt.

Hvordan snakker du om kunst med noen som ikke forstår kunst?

Redaktør i Periskop, Oda Bhar, jobber daglig med å kritisere kunstprosjekter med barn som målgruppe.

I Subjekts nye utgivelse gir hun, sammen med NRK-kunstanmelder Mona Pahle Bjerke og kunstformidling-professor Boel Christensen-Scheel, sine beste tips til hvordan man skal snakke om kunst med nettopp dem som ikke «forstår» den.

Og hvor gode er tipsene?

Annonse

På dette nivået: «Fortell dem at kunst skal ikke forstås. Den skal oppleves. Det handler om sansning.»

Med Subjekts nye håndbok, «Derfor trenger vi kunst og kultur», ønsker vi å løfte noen av de mest generelle kunstdebattene ut av noen av de mest kjente fallgruvene.

Kanskje er det ikke lenger din skatteskeptiske onkel som får det siste ordet over grillen i sommer, for vi har snakket med med kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, Klassekampen-redaktør Mari Skurdal og Arbeiderpartiet-politiker Anette Trettebergstuen om nettopp dette.

I artikkelen «Slik svarer proffene på skatteinnvendingen» deler Eriksen, Skurdal og Trettebergstuen sine aller beste tips til å svare på «skatteinnvendingen» som de selv har kontret i en årrekke.

«Derfor trenger vi kunst og kultur» er i tillegg stappet med både nye og gamle kjepphester som taler for kunstens plass i samfunnet.

Kulturminister Abid Raja, teaterkritiker Anki Gerhardsen og NTO-direktør Morten Gjelten bidrar med hver sin kommentar og grunn til hvorfor vi trenger kunst og kultur.

Les også: Her finner du boken

En retorisk verktøykasse

Men hvorfor trenger vi en håndbok om hvorfor vi trenger kunst og kultur?

Kunsten og kulturlivet har de siste årene møtt vulgært effektive og tilsynelatende fornuftige innvendinger.

Det er ikke rart kunstfeltet er i harnisk; de mange kulturpolitiske kjepphestene fungerer ikke lenger – de oppleves som anekdotiske, åndelige og svevende.

Hvordan skal kulturfeltet imøtegå dette?

Ikke med demokratisk latskap, som jurist Jon Wessel-Aas kaller det å møte alt vi ikke liker med forbud (og scenenekt, boikott og det som verre er).

«Derfor trenger vi kunst og kultur» har til hensikt å utstyre kulturlivet med skuddsikre og uimotståelige argumenter.

Kunstsosiolog Dag Solhjell, kulturøkonomi-professor Anne B. Gran, universitetslektor Svend Østgaard, sosiologiprofessor Aksel Tjora og helseforsker Katey Warran gir deg iskalde fakta om kunstens sysselsetting, helsegevinster, næringsperspektiv og mer – godteri å konfrontere blårussen med.

Kulturrådet-direktør Kristin Danielsen snakker ut om hva hun egentlig mener med leirbål-metaforen som ble skjellsettende for kulturlivet for et par år siden.

Og så mye mer!

Brett opp ermene

Det er både lov og legitimt å mene at kunsten overlever uten statsstøtte. Den klarer seg jo til og med under autoritære regimer. Da overlever den sikkert å bli skvist frem gjennom markedsliberalismens tannhjul også.

Subjekt mener dog at overleverlse er en uambisiøs målsetting for kunst og kulturliv. Sofistikerte samfunn bør legge til rette for vitale kunstmiljøer og kvalitetsdyrkende kunstinstitusjoner.

Markedet har vist seg å løse fantastisk mye, men ikke alt. Og heldigvis er det bred oppslutning i Norge om offentlig finansiering av kunst og kultur.

«Derfor trenger vi kunst og kultur» er et forsøk på å brette opp ermene og å imøtegå noen av de mest kjente innvendingene mot kunsten og kulturlivets støtteberettigelse, som et bidrag til en slags kunstnerisk beredskapsplan; å skape større forståelse, eller opplevelse, for kunst og kultur i samfunnet. Det ligger i vårt mandat.

Tusen takk

Subjekt hadde ikke eksistert uten både privat og offentlig støtte fra Fritt ord og Kulturrådet.

Selv om det utgjør en stadig mindre andel av vår årlige omsetning, skal vi være glade for å ha gode ordninger som disse i Norge.

Takk for det. Og til annonsørene som fullfinansierer denne utgivelsen, de fantastiske bidragsyterne, vår designer Halvor Nordrum og kildene som alltid stiller opp når vi ringer.

Lanseres 10. juni

Utgivelsen lanseres 10. juni under Heddadagene, på Frilanstreffet 2021. Siden blir «Derfor trenger vi kunst og kultur» distribuert på kunst- og kulturinstitusjoner landet rundt.

Håndboken, pamfletten, den anvendelige argumentbanken, den retoriske verktøykassen. Kall den hva du vil, den er i alle fall helt gratis. Riv den med deg, sammen med utstillingspamfletten og museumsprogrammet, når du sjekker ut en utstilling, for eksempel.

Gratis hjemlevering til Subjekt Pluss-abonnenter!

Subjekt Pluss-abonnenter kan få utgivelsen gratis hjemlevert via Posten. Betingelsen er at du enten har abonnert på Subjekt Pluss i minst tre måneder, eller at du har et aktivt årsabonnement.

Dersom du ikke er abonnent, kan du tegne et årsabonnement på sommertilbud nå, med hele 40 prosent rabatt!

Innfrir du på en av disse betingelsene, kan du helt enkelt sende en bestilling til pluss@subjekt.no med ditt fulle navn og din postadresse, så får du boken straks i posten.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar