– Det handler om at vi er både skamløse og sofistikerte. Tabloide og siviliserte. Ikke minst handler det om våre dyktige journalisters nyhetsteft og vår manglende berøringsangst.
Subjekt øker ifølge tallene opplaget til 3.487 i første halvår, om lag 117 prosent.
– Dette er et sant eventyr. Så forbanna gøy, sier Danby Choi.
Gleden sitter utenpå kroppen hos både redaktøren, redaksjonen og salgsavdelingen til Subjekt i dag.
– Fy flate, for en ære det er å lede verdens beste gjeng, kan vi lese i kontorets Teams-chat i sekundene etter at Mediebedriftenes landsfobund (MBL) offentliggjorde tallene.
– Ingen sjampanje i dag
Det er en idiotsikker oppskrift som ligger bak veksten, skal vi tro nyhetsredaktør i Subjekt, Geir Bergersen Huse.
– Subjekt har en oppskrift som fungerer. Samtidig jobber vi beinhardt for å utvikle og forbedre oss, hver eneste dag. Det er godt å se at det fungerer, sier Huse, og fortsetter:
– Journalistikken vår fyller et hull i norsk journalistikk, som har blitt stående urørt i årevis. Det bekrefter de stadig flere leserne våre, sier Huse.
Han er allikevel klar på at tallene ikke blir noen hvilepute for redaksjonen.
– Vi skal ikke poppe sjampanjen i dag. Vi skal ta dette som en oppmuntring til å brette opp ermene og å bli enda bedre, sier han.
Tøffe tider, men gode utsikter
Til tross for at utvalgte medier opplever gode tall, er det ikke bare gode utsikter for landets medier.
– Veksten vi har sett de siste årene avtar nå. Sammenlignet med utviklingen fra 2020 til 2021 er den heldigitale veksten omtrent halvert, og med økte kostnader for folk flest, går flere mediehus nå en mer usikker tid i møte, administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey til Medier24.
I følge MBL er det nisjeavisene og de store økonomiavisene som øker mest.
Tallene, som ble offentlige klokken ni i dag, viser at totalopplaget fortsatt er økende, og på 0,8 prosent sammenliknet med første halvår i fjor. Subjekt øker samtidig med 117 prosent.
Det er digitalopplaget som sikrer økningen den lille økningen for bransjen som helhet. Avisene som er med i målingene, er aviser som er tilsluttet enten Mediebedriftenes landsforening (MBL) og/eller Landslaget for lokalaviser (LLA). Til sammen 236 aviser.