Subjektprisen 2020

Disse tre er nominert til Årets litteratur

Subjektprisen 2020 deles ut 17. desember. Nå kan du være med på å avgjøre hvem som går av med tittelen Årets litteratur.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som har gått, og en hedrende anerkjennelse av menneskene, initiativene og kulturproduktene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året. Vår redaksjonelle jury infiltrerer nemlig kulturlivet med penn og notatblokk året rundt, for å notere oss de kunstnerne, utstillingene, visningsrommene, filmene, teateroppsetningene, bøkene, musikkutgivelsene, musikerne, stemmene og subjektene som vi mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen er inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres 17. desember i år.

Se bildene fra i fjor: Storslått utdeling av Subjektprisen 2019

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Årets litteratur

I priskategorien Årets litteratur har Subjekts redaksjonelle jury nominert tre bøker.

Nå er det opp til deg. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Stem her

Hvem fortjener Subjektprisen? Nå er det opp til Subjekts lesere å stemme frem vinneren.

Stem innen andre kategorier her

· Årets visningsrom

· Årets utstilling

· Årets kunstner

· Årets litteratur

· Årets scenekunst

· Årets film og tv

· Årets musikkutgivelse

· Årets artist

· Årets stemme

· Årets subjekt (lanseres fredag)

«Språk og erfaring» er bunnsolid ned til setningnivå. (Omslag: Gyldendal.)

«Språk og erfaring» av Karin Haugane på Gyldendal

Karin Haugane har vist seg som en av landets fremste diktere, og med samlingen «Språk og erfaring» (2020) viser hun at hun også er en essayist av rang.

Med en rød tråd, sterkt preget av det selvbiografiske, leder Haugane oss gjennom sympatiske refleksjoner rundt religion, språk, kunst og tilgivelse.

Strukturen er intrikat, og umulig å ikke la seg imponere av da hun nærmest orkestrerer frem en litterær symfoni med tekstlige satser.

Haugane er bunnsolid ned til setningnivå: «Jeg ville bli voksen, leve annerledes enn henne, frigjøre meg fra den indre slummen.» Symfonien fester seg til hjernen, og nekter å gi slipp.

«Er mor død» er kanskje årets mest utmattende bok, men i like stor grad et helhetlig og intensjonelt verk, kontrollert og nyansert til hver minste detalj. (Omslag: Cappelen Damm.)

«Er mor død» av Vigdis Hjorth på Cappelen Damm

Selv om «Er mor død» (2020) viste seg å være noe annet enn hva vi ventet fra henne, er det alltid en liten sensasjon når Vigdis Hjorth kommer med ny bok.

Vi følger kunstneren Johanne, som returnerer hjem til Norge etter mange års opphold i statene. Spørsmålet er hvorvidt hun skal ta kontakt med sin mor eller ei. Slik også forfatteren selv har blitt beskyldt for å gjøre, har Johanne utlevert familien i kunsten sin.

Der tidligere Hjorth-bøker har vært eksplosive og utprøvende, virker «Er mor død» tvungen og kalkulert. Med tungtveiende refleksjoner rundt familieforhold, med utgangspunkt i «Vildanden» (1885), viser hun til et uutholdelig tankekjør. Utvilsomt en av årets mest utmattende bøker, men «Er mor død» er i like stor grad et helhetlig og intensjonelt verk, kontrollert og nyansert til hver minste detalj. Rett og slett en av mesterens beste bøker.

«Skabelon» er en meget lovende debut hvor magiske elementer flettes sammen med skildringer av mellommenneskelige relasjoner på et høyst gjennomført vis. (Omslag: Oktober.)

«Skabelon» av Malin C. M. Rønning på Oktober

Malin C. M. Rønning debuterte sterkt med romanen «Skabelon» (2020), som fra første stund fører leseren inn i en særegen stemning preget av svermeri og sårbarhet. Med et rått og ukonstruert språk følger vi Urd gjennom minner om hennes oppvekst tidlig på 90-tallet, i huset ved skogen hvor åtte søsken lever tett oppå hverandre. Den trykkende stemningen under taket gjør at Urd søker seg mot naturen, denne ukompliserte sfæren som innhyller hennes verden.

Romanen skildrer nærheten mellom menneskene og dyrene på en underfundig og særlig vakker måte, hele tiden med en dyptloddende tematikk rundt neglisjering og utenforskap.

«Skabelon» er en lovende debut hvor magiske elementer flettes sammen med skildringer av mellommenneskelige relasjoner på et høyst gjennomført vis. Gjennom en særpreget skrivemåte leser vi i om brutaliteten som finnes samtidig som uskylden, i både skogen og menneskelivet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av