Subjektprisen 2020

Disse tre er nominert til Årets litteratur

Subjektprisen 2020 deles ut 17. desember. Nå kan du være med på å avgjøre hvem som går av med tittelen Årets litteratur.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som har gått, og en hedrende anerkjennelse av menneskene, initiativene og kulturproduktene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året. Vår redaksjonelle jury infiltrerer nemlig kulturlivet med penn og notatblokk året rundt, for å notere oss de kunstnerne, utstillingene, visningsrommene, filmene, teateroppsetningene, bøkene, musikkutgivelsene, musikerne, stemmene og subjektene som vi mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen er inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres 17. desember i år.

Se bildene fra i fjor: Storslått utdeling av Subjektprisen 2019

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Årets litteratur

I priskategorien Årets litteratur har Subjekts redaksjonelle jury nominert tre bøker.

Nå er det opp til deg. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Stem her

Hvem fortjener Subjektprisen? Nå er det opp til Subjekts lesere å stemme frem vinneren.

Stem innen andre kategorier her

· Årets visningsrom

· Årets utstilling

· Årets kunstner

· Årets litteratur

· Årets scenekunst

· Årets film og tv

· Årets musikkutgivelse

· Årets artist

· Årets stemme

· Årets subjekt (lanseres fredag)

«Språk og erfaring» er bunnsolid ned til setningnivå. (Omslag: Gyldendal.)

«Språk og erfaring» av Karin Haugane på Gyldendal

Karin Haugane har vist seg som en av landets fremste diktere, og med samlingen «Språk og erfaring» (2020) viser hun at hun også er en essayist av rang.

Med en rød tråd, sterkt preget av det selvbiografiske, leder Haugane oss gjennom sympatiske refleksjoner rundt religion, språk, kunst og tilgivelse.

Strukturen er intrikat, og umulig å ikke la seg imponere av da hun nærmest orkestrerer frem en litterær symfoni med tekstlige satser.

Haugane er bunnsolid ned til setningnivå: «Jeg ville bli voksen, leve annerledes enn henne, frigjøre meg fra den indre slummen.» Symfonien fester seg til hjernen, og nekter å gi slipp.

«Er mor død» er kanskje årets mest utmattende bok, men i like stor grad et helhetlig og intensjonelt verk, kontrollert og nyansert til hver minste detalj. (Omslag: Cappelen Damm.)

«Er mor død» av Vigdis Hjorth på Cappelen Damm

Selv om «Er mor død» (2020) viste seg å være noe annet enn hva vi ventet fra henne, er det alltid en liten sensasjon når Vigdis Hjorth kommer med ny bok.

Vi følger kunstneren Johanne, som returnerer hjem til Norge etter mange års opphold i statene. Spørsmålet er hvorvidt hun skal ta kontakt med sin mor eller ei. Slik også forfatteren selv har blitt beskyldt for å gjøre, har Johanne utlevert familien i kunsten sin.

Der tidligere Hjorth-bøker har vært eksplosive og utprøvende, virker «Er mor død» tvungen og kalkulert. Med tungtveiende refleksjoner rundt familieforhold, med utgangspunkt i «Vildanden» (1885), viser hun til et uutholdelig tankekjør. Utvilsomt en av årets mest utmattende bøker, men «Er mor død» er i like stor grad et helhetlig og intensjonelt verk, kontrollert og nyansert til hver minste detalj. Rett og slett en av mesterens beste bøker.

«Skabelon» er en meget lovende debut hvor magiske elementer flettes sammen med skildringer av mellommenneskelige relasjoner på et høyst gjennomført vis. (Omslag: Oktober.)

«Skabelon» av Malin C. M. Rønning på Oktober

Malin C. M. Rønning debuterte sterkt med romanen «Skabelon» (2020), som fra første stund fører leseren inn i en særegen stemning preget av svermeri og sårbarhet. Med et rått og ukonstruert språk følger vi Urd gjennom minner om hennes oppvekst tidlig på 90-tallet, i huset ved skogen hvor åtte søsken lever tett oppå hverandre. Den trykkende stemningen under taket gjør at Urd søker seg mot naturen, denne ukompliserte sfæren som innhyller hennes verden.

Romanen skildrer nærheten mellom menneskene og dyrene på en underfundig og særlig vakker måte, hele tiden med en dyptloddende tematikk rundt neglisjering og utenforskap.

«Skabelon» er en lovende debut hvor magiske elementer flettes sammen med skildringer av mellommenneskelige relasjoner på et høyst gjennomført vis. Gjennom en særpreget skrivemåte leser vi i om brutaliteten som finnes samtidig som uskylden, i både skogen og menneskelivet.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar