Nå trenger vi deg

Journalistikken er ekstra viktig akkurat nå. Slik bidrar du til å holde den i live

Subjekt har mistet sin primære inntektskilde over natten. Nå er du som leser viktigere enda viktigere enn før. (Foto: Presse.)
Subjekt har mistet sin primære inntektskilde over natten. Nå er du som leser viktigere enda viktigere enn før. (Foto: Presse.)
Subjekt dekker kulturfeltet tett gjennom koronakrisen. Til tross for den prekære situasjonen, velger vi å gire opp den redaksjonelle produksjonen av særlig tre grunner.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Subjekt girer opp.

For et felt som i stor grad livnærer seg på å mobilisere publikum, er det ikke rart at en viruspandemi gir alvorlige økonomiske konsekvenser. I sin tur krever helsemyndighetene at alle inntektsgenererende kulturarrangementer avlyses, noe som gjør samfunnet kaldere og hverdagen langt fattigere – for å begynne ved det helt banale, relativistisk sett.

Enda hardere slår dette ut på en bransje drevet av økonomisk sårbare kunstnere og kulturarbeidere – ofte med en prekær frilanstilknytning og forsvinnende få rettigheter.

Rørende kreativitet

Viktigst er det å redde liv, men det er ikke dermed sagt at man bør skru av alle lysene. Det er aldri pengene som har drevet kulturlivet heller, noe som kommer sterkt til syne akkurat nå. Det er mildt sagt inspirerende å se hvordan kulturlivet reagerer på den nye koronahverdagen.

Kulturlivet drives av kreative sjeler og løsningsorienterte hoder. Derfor tyr institusjonene til ekstraordinære koronatiltak med relativt stor suksess.

Annonse

Det norske teatret strømmet digital premiere på Facebook, og Henie Onstad kunstsenter formidler kunst gjennom film. Norsk billedhoggerforening presenterer 3D-scannede utstillinger digitalt, og musikerne inviterer seg inn til publikums stuer virtuelt.

Derfor girer vi opp

Mange har fått dette med seg gjennom kulturjournalistikken. Fra en meters avstand på det nærmeste, følger Subjekt kulturfeltet tett gjennom krisen. Dette til tross for at vi, som mange andre medier, mistet vår primære inntektskilde over natten.

Annonsørene knyter markedsbudsjettene sine igjen, noe som får drastiske følger for alle medier. Derfor har vi sett oss nødt til å permittere halve staben vår, markedsavdelingen, helt eller delvis. Sjefredaktørens beslutning er likevel å ikke permittere redaksjonen.

Tvert imot, velger vi heller å trappe opp på den journalistiske produksjonen, og å fremskynde økt stillingsbrøk for vår eminente kunstredaktør. Dette er det særlig tre grunner til.

1. Fordi vi tror kulturjournalistikken skaper fellesskap og tilhørighet gjennom historier som binder oss sammen, uavhengig av saksmessige uenigheter. Dette er ekstra viktig når en viruspandemi isolerer oss i hver vår karantene.

2. Fordi vi merker et stort informasjonsbehov, og det er vår plikt å dekke kulturfeltet journalistisk gjennom en krise den ikke har sett maken til.

3. Fordi vi gjennom kulturjournalistikken oppfordrer til kritisk tenkning, som er desto viktigere under en pandemi. Vi må ikke miste vår kritiske sans i nødvendigheten av krisepakkene som blir servert.

Slik kan du bidra

Subjekt er en teknologibedrift som kan levere kulturjournalistikk av høy kvalitet gjennom krisen. Men uten inntekter, faller selv et ideologisk selskap.

Et umiddelbart tiltak, er å legge flere artikler enn normalt bak betalingsmur. I tillegg til å gi deg eksklusiv kulturjournalistikk, setter vi stor pris på deres bidrag til Subjekts uavhengighet gjennom abonnement. Med Subjekt Pluss støtter du oppunder den kritiske og uavhengige kulturjournalistikken i en tid der behovet for informasjon i befolkningen er som størst og redaktørstyrte medier trengs som mest.

Bli hjemme og les. Aldri før har det vært viktigere.

Bli abonnent nå og få en personlig takk fra Subjekt-redaktør Danby Choi!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar