Subjekt har gjort et kjempeår i 2021. Det skriver også fagbladet Journalisten.
Inntektene har mer enn doblet seg fra 3,2 millioner i fjor til 7,7 millioner i år. Det er en omsetningsvekst på 240 prosent.
I tillegg har redaksjonen bikket 2.600 abonnenter, vært utsolgt for annonseplasser og slått egen sidevisningsrekord 26 måneder på rad.
– Dette er resultat av den fabelaktige innsatsen Subjekts redaksjon og salgsavdeling har lagt ned i den norske kulturjournalistikken, sier sjefredaktør Danby Choi.
Det feires med bonusutbetalinger og lønnsøkninger til alle ansatte i Subjekt AS, samt honorarøkninger til alle frilansere.
Nå leses Subjekt av 125.000 unike brukere månedlig, med over 500.000 sidevisninger i samme periode. Choi mener Subjekt har kommet for å bli.
– Subjekts lesere og abonnenter forteller oss stadig at vi er nødvendige. Det er også tallenes tale. Enhver abonnent bestiller mer kritisk kulturjournalistikk, sier Choi.
Harde nyheter og åndelig føde
Subjekt har satset på nyhetsjournalistikken i 2021, men uten at det skulle gå på kompromiss med det omfattende anmelderiet.
– Det lovet vi ved inngangen til 2021, og vi har holdt vårt løfte om å satse på både de harde nyhetene, men også på den selvstendige refleksjonen og samtalene om kunst, sier han.
Choi peker blant annet på kunstanmelderiet.
– Subjekts anmeldere står for et av landets mest omfattende kunstanmelderi. Utrolig nok konkurrerer vi med Klassekampen, som får 42 millioner kroner i pressestøtte hvert år, om å publisere flest kunstanmeldelser i året, sier han, og fortsetter:
– Vi bruker store deler av budsjettet vårt på å utvikle anmelderiet. Det betyr også at vi dekker en rekke utstillinger som ikke får omtale i andre medier, og som faller mellom stolene. Det er et samfunnsansvar vi tar på alvor.
I tillegg til nyhetsdekningen og anmelderiet har Subjekt gitt ut en egen håndbok om kunstens plass i samfunnet og arrangert Subjektprisen større enn noen gang.
– Ikke minst har vi utviklet en rekke nye stemmer i den norske offentligheten, og hele veien stilt kritiske spørsmål ved den norske kulturen og kulturlivets praksiser, sier han.
Ny energi
Da Choi ble nominert at Oslo redaktørforening til prisen Årets nyskaper, skrev juryen i sin begrunnelse at Subjekt skapte nytt liv i deler av den norske kulturjournalistikken.
– Jeg er sikker på at vi har skjerpet kulturdekningen i andre store medier. Nå ser vi mindre av den ukritiske og servile kulturjournalistikken, og det er gode nyheter, sier han.
Choi har lenge argumentert for at den ukritiske kulturjournalistikken ikke har «livets rett».
– Kulturjournalister har lenge ansett seg selv som kulturlivets representanter i journalistikken, og ikke journalistikkens representanter i kulturlivet. Slik gjør de både kulturlivet og seg selv en stor bjørnetjeneste, sier Choi, og fortsetter:
– Næringslivet blomstrer blant annet fordi at de har kritiske næringslivsjournalister på nakken. Kulturjournalister som vil gjøre kulturlivet en tjeneste, bør begynne å stille flere kritiske spørsmål.
Og flere kritiske spørsmål skal det bli. På nyåret vokser Subjekt med fire nye ansatte. Sekretæren er allerede ansatt, og offentliggjøres snart, mens stillingene som debattredaktør, journalist og selger har få dager igjen til søknadsfristen.
– Vi ser stort frem til det nye år med flere kollegaer med på laget. Subjekts lesere kan forvente enda mer kritisk kulturjournalistikk, åndelig føde og spennende nyvinninger, sier han, og avslutter:
– I tillegg til mine utrolige kollegaer, må vi takke Subjekts lesere, abonnenter, annonsører og støttegivere.