Subjektprisen 2024

Disse er nominert til Årets scenekunst

Hvilke teaterstykker var best eller viktigst i 2024? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en hyllest av dem som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene/tv-seriene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2024 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en Subjektprisen-statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni tirsdag 17. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo – og du er invitert!

Les også: Gauteshow skal lede Subjektprisen 2024

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene. For oss er alle like verdige vinnere!

Men den endelige vinneren er det du som er med på å stemme frem.

Du kan stemme én gang per døgn per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Les også: Sikre deg plass til Subjektprisen 2024!

Årets scenekunst

I priskategorien Årets scenekunst har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem teateroppsetninger.

Dette er de nominerte. Du kan stemme i skjemaet under.

Ikke helt mentalt stabil: Per Christian Ellefsen imponerer som Elling. (Foto: Jonathan Kise/Riksteatret.)

«Bare Elling» av Petter Næss på Riksteatret

Elling flytter inn i sokkel­leiligheten til enke­fruen Annelore Frimann-Clausen i Oslo. Han vil fullføre sitt store livsprosjekt: arkivet om Gro Harlem Brundtland. Det skal leveres til Jonas Gahr Støre, men det går ikke som planlagt.

Elling lar seg forstyrre av den minste ting, og fantasien hans gjør små bikarakterer både komiske og betydningsfulle. Den innpåslitne huseieren etterspør noe dypere enn ro og orden. Hun er ikke ukjent med mørket Elling desperat feier under teppet. Når legen ikke vil gi ham flere piller, eksploderer det både i hodet hans og på scenen. Som Elling er Per Christian Ellefsen lun og psykotisk med like stor troverdighet, og ny musikk av Lars Lillo-Stenberg gjør stykket til en komplett stjerneparade.

«Love Me Land» nærmer seg vår egen samtid ved å sette den inn i en virkelighetsfjern kontekst. Grepet fungerer godt. (Foto: John Moldver Salthammer.)

«Love Me Land» av Vilde Krohn på Hos Arne

Institusjonene sliter, mens mindre, uavhengige oppsetninger trekker publikum. «Love Me Land» i leiligheten Hos Arne viser hvorfor. De tilbyr en teaterform som for de yngre generasjonene oppleves som både frisk og innovativ.

Regissør Vilde Krohn eksperimenterer med form og uttrykk, og «Love Me Land» oser av kreativt overskudd. Den intime forestillingen vekker både ubehag og varme følelser hos publikum, og selv om stykket er satt inn i en fiktiv ramme, makter «Love Me Land» å gi en forståelse av egen samtid. Vi får et innblikk i hverdagen til sexarbeidere, basert på forskning og samtaler med mennesker i miljøet. Selv om sexkjøp er et sårt og krevende tema, er «Love Me Land» regissert frem med respekt og ømhet overfor menneskene det omhandler.

«Spis de rike» er en forestilling om hvordan mennesker kan føle seg alene, selv i selskap med andre. (Foto: Marlon Maley Hansen.)

«Spis de rike» av Kepler teater på Cosmopolite

«Spis de rike» får frem nødvendigheten av nyskreven dramatikk. Stykket viser hvorfor så mange mener at den viktigste utviklingen på scenekunstfeltet skjer på alternative arenaer, ledet av friteatergrupper.

Enkle grep blir smarte i Arturo Scottis og Christian Henrik Curcan Sørbyes regi, og sammen står de for en atmosfærisk, svært underholdende forestilling. Ved å problematisere evig aktuelle spørsmål, rundt kommunikasjon og fellesskap, gir de publikum en følelse av aktualitet som er sårt trengt i norsk scenekunst.

Dette er ikke bare teater om debattkultur, men også om ensomhet. Det er modig av regissørene å ha tillit til at skuespillerne klarer å bære en nesten to timer lang forestilling, uten særlig scenografi å støtte seg på. Resultatet er utsøkt.

«Torvald» viser frem alle nyansene i mannsskikkelsen. Resultatet er knallgodt.

«Torvald» av Ibrahim Fazlic på Black Box

Stakkars Torvald Helmer. 145 år etter at Henrik Ibsen skrev «Et dukkehjem», har han fortsatt ikke kommet over at Nora forlot ham. I 2024 har han imidlertid fått et eget teaterstykke der han spiller hovedrollen.

I tillegg til ensomheten har han en hel del nye ting å stri med, spesielt woke-kulturen og sin egen opplevelse av irrelevans som hvit, heterofil, middelaldrende, biologisk mann fra øvre middelklasse. En typisk Subjekt-leser med andre ord. Eller i det minste en karikatur av en.

Denne to timer lange mancave-monologen er intet mindre enn en fantastisk, nådeløs harselas med den hvite mannens utenforskap. «Torvald» viser frem alle nyansene i mannsskikkelsen. Resultatet er knallgodt.

Som regissør viser Magnussen at han har solid innsikt i menneskesinnets kriker og kroker. Opera har sjelden vært så gøy som dette. (Foto: Erik Berg.)

«The Rake’s Progress» av Vidar Magnussen på Den norske opera

Igor Stravinsky er den eneste klassiske komponisten som har fått en stjerne på Hollywood Walk of Fame. Det er altså stor fallhøyde når Vidar Magnussen tar på seg oppgaven med å regissere Stravinskys opera, «The Rake’s Progress». Men vent, Vidar Magnussen … er ikke det han skuespilleren kjent for å være en skøyer i «Side om side» og dolke folk i ryggen på «Spillet»?

Jo, men han kan så mye mer. Som regissør viser Magnussen at han har solid innsikt i menneskesinnets kriker og kroker. «The Rake’s Progress» følger den tåpelige arvingen Tom Rakewell fra horehuset til galehuset, ledet an av djevelen selv. Forestillingen blander komedie, tragedie og surrealisme på innovativt og inspirerende vis. Opera har sjelden vært så gøy som dette.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av