Subjektprisen 2020

Undergrunn har laget Årets musikkutgivelse

Debutalbumet «Firenze’s Finest» imponerte flest av Subjeks lesere. Vi møtte «klikken» på soverommet til Jonas Marstein (18), hvor flere av låtene er spilt inn.
En klikk og en kohort: Tidligere i år lagde Undergrunn den uoffisielle karantene-nasjonalsangen «Savner min klikk». Det de ikke visste da var at livet i isolasjon skulle sikre dem både debutalbum og Subjektprisen. (Foto: Dev Dhunsi.)

Dette skulle egentlig ha skjedd på en prisutdelingsseremoni av dimensjoner.

I 2018 arrangerte vi Subjektprisen på Blå, og i 2019 med 500 mennesker til stede på Røverstaden.

Daværende kulturminister Trine Skei Grande har delt ut pris, og Jonis Josef har vært konferansier.

Det mange kanskje har glemt, er at rap-sensasjonen Undergrunn spilte sin andre konsert noensinne der, som et pauseinnslag på Subjektprisen for to år siden.

Nå møter vi dem igjen – denne gangen for å overrekke dem Subjektprisen 2020 i kategorien Årets musikkutgivelse.

Over 6.000 av Subjekts lesere har stemt frem vinnerne.

– Det tok sin tid, sier Gabriel Doria, kanskje bedre kjent som Plaza.

Burde spart dem for totebagen

– Og det føles godt, legger en nøktern Jonas Marstein til.

Han virker å engasjere seg mest om at prisen kommer ut av en Subjekt-totebag som han mener er dårlig for miljøet.

– Det har med energiforbruket bak en totebag å gjøre, kontra en plastpose, sier han.

– Gratulerer likevel!

– Takk. Det er ikke så mange priser å vinne i Norge, sier en stemme blant de seks.

Det syvende medlemmet er litt forsinket. Ja, Jon Ranes, alias Loverboy – han som outes for å være forsinket i Morgenbladets intervju med rapperne også.

Flere av låtene på Årets musikkutgivelse er spilt inn på dette gutterommet. (Foto: Dev Dhunsi.)

Renessanserap

Vi befinner oss i et provisorisk hjemmestudio slæsj gutterom på Kampen i Oslo.

18-åringene bak fenomenet Undergrunn kan fortelle om god feedback.

– Men hvor kommer egentlig albumtittelen «Firenze’s finest» fra?

– Det har ikke noe særlig med albumet å gjøre. Tanken er at vi gjør noe nytt, men bruker gamle ingredienser, sier miljøpoliti Marstein.

– Det er renessansen av et eller annet. Så derfor Firenze.

Subjekts egne anmelder hevdet at albumet var oppkalt etter Firenze som atter en Gucci-referanse; Firenze er jo fødebyen til mange av de italienske motehusene, og Undergrunn er ikke redde for å flagge logoer.

Det hadde de ikke selv tenkt på.

Så man bør kanskje kalle det renessanserap?

– Ja, Morgenbladet uttrykte det sånn. «Renessanserap fra Undergrunnen», svarer manageren fra hjørnet.

Friform-hiphop

– Hva gjør Undergrunn unikt i norsk rap?

– Jeg tror vi skiller oss fra den voksende gangsterrap-bølgen i Norge, sier Plaza, og går inn på det metodiske:

– Vi ankommer studio og har en ganske ustrukturert måte å jobbe på. Det er veldig fritt.

Hva kommer først?

– Som regel er det beaten, men vi skriver alle våre egne vers og leter etter steder hvor versene kan passe, sier Sverre Gudmestad, alias Pus.

Og slik, og etter en hel masse eliminering, ble «Firenze’s finest» til.

– Vi lager masse låter, og når vi får en god følelse av materialet, begynner vi å velge vekk, sier Marcos Haugestad, alias Rik pappa, og fortsetter:

– Det kan være veldig begrensende å ha hele bildet klart for seg fra start. Det er bedre å ikke vite hvor du skal, for så å pakke det sammen.

Hele 20 låter skal ha blitt strøket fra albumet som til slutt endte på ti spor, en utgivelse Subjekts redaksjonelle jury innstilte med blant annet følgende begrunnelse:

«Albumet, på ti spor, drar oss gjennom en dynamisk berg- og dalbane av episke gitarsoloer, techno-rytmer, old school-beats, ballader og what not. «Firenze’s finest» er ren flex».

Gruppens medlemmer kommer alle fra Kampen, Gamle Oslo og Tøyen-området. (Foto: Dev Dhunsi.)

Flytter ut fra muttern

Ser man bort ifra den innestengte luften, og den noe slitne vasken i hjørnet, er det vesle studioet sjarmerende.

Her, på Jonas Marsteins soverom, og for så vidt også på Jon Ranes’ soverom, har flere av Undergrunns låter blitt til, men den tiden er snart over.

– Da blir det masseproduksjon ass, sier en av dem.

På nyåret skal Undergrunn nemlig flytte inn i sitt første helt egne studio, på Ensjø i Oslo, et eiendomsmegler-steinkast unna.

– Gutta har ikke flyttet ut enda lissom så dette blir litt som å ta karrieren helt ut, sier Marstein.

«Klikken» nikker.

– Det blir fint å slippe å tenke på om muttern eller lillesøsteren til Loverboy skal legge seg når vi spiller inn i studio på soverommet hans.

– Fuck dere, da, stormer Ranes mens han braser inn i rommet.

– Jeg har bært det shittet her.

Om så på en forsinket rygg.

Bevisst på image

– Hva tror dere gjør at lytterne er fascinert av dere?

– Jeg tror hele greia handler om …

Manageren tenker seg om.

– Det handler om hvorvidt publikum liker sangen din. Og om de liker deg eller dere som artister.

Og igjen trekker de frem Karpe som fenomen.

– Lytterne elsker alt de gjør, ikke bare den ene gode singelen de slapp. På den måten har de lojale fans som lytter til alt de gir ut. Man må få fansen til å digge hele greien – hele pakken.

– Hva er planene fremover for Undergrunn?

– Vi fokuserer på å ikke forhaste oss. Vi vil være sikre på hva det riktige skrittet er for oss videre, sier Plaza.

Samtalen beveger seg over til mimring over det koronafrie samfunnet, og om turer på Ocean Bar.

Da er det på tide for oss i Subjekt å forlate.

– Har dere noen å takke?

– Vi må takke oss selv, og alle som har vært med på å lage albumet, sier de, og peker på VNMS, Kode.59 og KingSkurkOne.

– Og takk til Herman Hassel for miksingen på noen av låtene.

Juryens nominasjonsinnstilling

Lukk døren, det er keef her!

Da Undergrunn debuterte for offentligheten med et intervju i Subjekt i 2018 møtte de sterk kritikk i kommentarfeltet vårt. De var «rip-offs av 612», og det som verre var.

Et år senere var de, den gang 17 år gamle, ute med millionbangeren «Dr. Plaza».

«Undergrunn fortsatt har mye å gå på. Heldigvis har de god tid», skrev Subjekts anmelder den gangen.

Det var tider. For nå har Undergrunn nemlig fylt 18 år og gitt ut et klapp i trynet av et debutalbum med snarere lite å gå på.

«Firenze’s Finest» er en hjemmesnekret, men gjev rap-utgivelse som oser av musikalitet, humor, humør og … weed-referanser.

Men det er også så mye mer. Albumet, på ti spor, drar oss gjennom en dynamisk berg- og dalbane av episke gitarsoloer, techno-rytmer, old school-beats, ballader og what not. «Firenze’s finest» er ren flex.

Selvsikkerheten er til å ta og føle på, dog med et så stort overskudd at Undergrunn kan dele raust med oss som lyttere. Albumet er et vulkansk utbrudd av svært smittsom og ungdommelig musikkglede.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen