Subjektprisen 2023

Årets utstilling

Hvilke utstillinger var best og viktigst i 2023? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av initiativtakerne som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2023 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember hos Ambassaden i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer den endelige vinneren.

Du kan stemme én gang per døgn og per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets utstilling

I priskategorien Årets utstilling har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem utstillinger.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

«De fleksible» av Gunvor Nervold Antonsen på Kunstnernes hus er nominert til Subjektprisen i kategorien Årets utstilling. (Foto: Kunstnernes hus.)

«De fleksible» på Kunstnernes hus

Om ett ord skal oppsummere Gunvor Nervold Antonsens «De fleksible», må det bli «monumental». Treskulpturene av menneskefigurer og tekstilkollasjene er massive – både fysisk og symbolsk. Det er en prestasjon å skape sårbarhet med motorsag i de grovskårne treskulpturene. Samtidig viser tekstilverkene hvor vanskelig det er å komme bak fasaden. Verkene bærer spor etter den kunstneriske prosessen. Som mennesket, blir kunsten til gjennom kamp og motstand. Utstillingens tittel gjenspeiler også kunstnerens egen fleksibilitet, med lydverk og relieffer. Det er ikke alle forunt å fylle overlyssalene med hell. Men Antonsens uttrykksfulle utstilling kombinerer det storslåtte og heftige med det sårbare og personlige, og hennes monumentale verk er som skapt for de store rommene. Det er så vellykket at hun ikke kan unngå å bli nominert til årets utstilling.

«Glowing Phalanges» av Ahmed Umar på Kunstnernes Hus er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Presse.)

«Glowing Phalanges» på Kunstnernes Hus

Ahmed Umars utstilling, «Glowing Phalanges» på Kunstnernes hus, har vært en av årets store kunstsnakkiser. Å skape en så stor begivenhet er et kunststykke i seg selv, og gikk du glipp av denne utstillingen har du all grunn til å angre. 

Avstøpninger av Umars hender peker oss gjennom utstillingen, og peker på oss som ser på. Det er en bragd å få kunsteliten til å le av smale vitser om vestlig kulturkonsum og turisme, samtidig som man skaper en gripende kunstopplevelse. 

Og det er nettopp dette Umar gjør i «Growing Phalanges». Utstillingen evner å være både aktuell, poetisk, gripende og helhetlig. Gjennom enkle grep skaper kunstneren en materiell reise som både publikum og kunstverden vil huske i lang tid.

«Floker av tråd av tau» av Magdalena Abakanowicz på Henie Onstad kunstsenter er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Henie Onstad.)

«Floker av tråd av tau» på Henie Onstad kunstsenter

Hun nektet å innrette seg etter billedkunstens hierarkier, der tekstilkunst ble ansett som mindreverdig. Etter å ha blitt vist på Tate Modern tidligere i år, presenterer Henie Onstad kunstsenter med dette en av årets viktigste og mest imponerende utstillinger, og peker også til institusjonens historiske relasjon til kunstneren som også ble vist der i 1977.

Med sine ruvende, flagrende og sprikende tekstilskulpturer, revolusjonerte Magdalena Abakanowicz tekstilkunsten på 60- og 70-tallet. Ved å bryte ut fra den vegghengte tekstiltradisjonen, med sine enorme, tredimensjonalt vevde «abakaner» i grovt naturfiber, forlangte polske Abakanowicz plass på samtidskunstfeltet.

«Jeg skriver best i dusjen» av Ida Olesdatter Barland på Spriten kunsthall er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Aliona Pazdniakova/Spriten kunsthall.)

«Jeg skriver best i dusjen» på Spriten kunsthall

Etter å ha vunnet Skien kommunes kunstnerstipend fikk Ida Olesdatter Barland tildelt atelier og utstilling i den gamle trespritfabrikken i Skien, nå kjent som Spriten kunsthall. Resultatet ble presentert i utstillingen «Jeg skriver best i dusjen» (2023), der badet utforskes som symbol og lokalisering for grensen mellom det private og det offentlige, det rene og det skitne, det gode og det vonde.

Med sine delikate porselenskulpturer bygger Barland et utsøkt univers av tolkninger og til tider såre utleveringer rundt sitt forhold til dette badet – det keramiske rommet. Det unike visningsstedet på Spriten utnyttes til det fulle, med installasjoner som eksperimenterer med byggets potensial og egenart.

«Material in mind» av Tony Cragg på Kistefos er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Kistefos Museum.)

«Material in mind» på Kistefos

Kistefos eier flere enkeltverk av Tony Cragg, men i år ble vi belønnet med en stor utstilling. Siden «Material in Mind» sto innendørs, fikk vi se skulpturer i et større utvalg av materialer enn vi er vant til.

Materialvalget har nemlig alt å si for Cragg, som lar materialene styre skulpturenes form og farge. Denne buketten av langstrakte søyler, boblende fiberglass, og umulige marmorbølger gir et unikt innblikk i kunstnerskapet. De abstrakte figurene har ofte menneskelige trekk, som bidrar til at de strutter av uimotståelig personlighet.

Kuratoren har brukt arkitekturen og lysforholdene i The Twist til det fulle. Bygget leder blikket, og gir en rød tråd til den varierte utstillingen. Denne storslåtte utstillingen krever ingen konseptuell innsikt, men er ren estetisk nytelse.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du se hvem som vant!
Presentert av