Subjektprisen 2023

Årets scenekunst

Hvilke teaterstykker var best og viktigst i 2023? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av initiativtakerne som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2023 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember hos Ambassaden i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer den endelige vinneren.

Du kan stemme én gang per døgn og per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets scenekunst

I priskategorien Årets scenekunst har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem scenekunstoppsetninger.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

«Animal Farm» av Mari Kjeldstadli på Rogaland teater er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets scenekunst. (Foto: Presse.)

«Animal Farm» av Mari Kjeldstadli på Rogaland teater

George Orwells allegoriske kortroman, «Animal Farm» (1945), er en av 1900-tallets mest leste bøker, og for mange er den obligatorisk lesning i ungdommen. I Mari Kjeldstadlis regi ble «Animal Farm» en dagsaktuell fabel om revolusjonens bakside, der assosiasjonene ikke lenger begrenset seg til bolsjevikenes fremmarsj, men også gikk til Vestens stormakter. Forestillingen «Animal Farm» var et bittert retrospektiv, og en pessimistisk spådom som ga Orwells bok en ny dimensjon. Samspillet mellom skuespillerne på scenen var enestående, med Penda Faal og Espen Hana i spissen. «Animal Farm» oppsatt på Rogaland teater var både aktuelt, tidløst og en av årets beste teateroppsetninger.

«Byggmeister Solness» av Vinge/Müller på Det norske teatret er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets scenekunst. (Foto: Presse.)

«Byggmeister Solness» av Vegard Vinge og Ida Müller på Det norske teatret

Vegard Vinge og Ida Müller er blitt beryktet for sine uortodokst lange og ofte vulgære forestillinger. For mange fremstår de som provokatører, mens andre ser dem som gudbenådede kunstnere. Uansett hvordan man vrir og vender på det, klarer de noe få andre scenekunstnere i dag er i stand til å gjøre. De vekker engasjement og skaper debatt. Med Henrik Ibsens mystiske «Bygmester Solness» som utgangspunkt, fikk publikum fordype seg i institusjonell desperasjon og avmakt gjennom en ni timers lang forestilling, som endret seg fra dag til dag. Forestillingen bød både på genialitet og vanvidd. «Byggmeister Solness» står seg som årets mest utprøvende, men også mest underholdende forestilling.

«Døden på Oslo S» av Simen Formo Hay på Nationaltheatret er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets scenekunst. (Foto: Erika Hebbert.)

«Døden på Oslo S» av Simen Formo Hay på Nationaltheatret

Nationaltheatret sparte ikke på noe da de inntok det nedlagte Økernsenteret i Oslo. De slitne lokalene ble mer enn bare scenografi, de ble en tidskapsel som sendte besøkende tilbake til et forsvunnet Oslo. Ingvar Ambjørnsens ungdomsroman, «Døden på Oslo S», ble i sin tid en stor suksess, og det samme ble filmatiseringen i 1990. Nationaltheatrets musikalversjon på Økern ble også en enorm suksess, men det var også en forestilling av høy kunstnerisk verdi. Få forestillinger har vært så dynamiske, og samtidig kontrollerte i uttrykket. «Døden på Oslo S» var ikke bare teater, det var en begivenhet, og Økern ble et selvsagt samlingspunkt for hele hovedstaden.

«Romeo og Julie» av Erik Ulfsby på Det norske teatret er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets scenekunst. (Foto: Magnus Skrede.)

«Romeo og Julie» av Erik Ulfsby på Det norske teatret

38 år etter at Svein Tindberg og Liv Osa Bernhoft gikk inn i rollene som Romeo og Julie, lot de seg igjen forelske seg i hverandre på scenen. I en symbiose av drøm, rus, kjærlighet og hat kjentes William Shakespeares ikoniske skuespill igjen ungt og friskt da det hadde premiere på Det norske teatret i januar 2023. Regissør og avtroppende teatersjef Erik Ulfsby inviterte publikum inn til en messe av religiøs betoning. Edvard Hoems gjendiktning er tro, men også egenartet i sin språkføring. «Romeo og Julie» var et studie i de evige temaene, og en påminner om at kjærlighet forblir kilden til både liv og konflikt.

«Sorte gutter gråter ikke» av Tani Dibasey på Hos Arne er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets scenekunst. (Foto: Johanne Nyborg.)

«Sorte gutter gråter ikke» av Tani Dibasey, Deniz Kaya, Mohammed Aden Ali, Rafid Arsalan Islam og Taume P. Dery på Hos Arne

Fem gutter sitter rundt et bord og snakker om familie, kjærester, samhold og utenforskap. I årets mest innovative forestilling er grensene mellom realisme, lek og fantasi hvisket ut, til fordel for ærlighet. Tani Dibasey regisserer med stødig hånd, samtidig som han lar tilfeldighetene sette preg på samtalen. I en tid hvor det stadig slenges at menn må snakke mer åpent om følelser, gjør faktisk noen nettopp dette, uten å legge skjul på hvorfor mange holder emosjonene inne. «Sorte gutter gråter ikke», med produsent Sykt.domain, er et eksempel på hvorfor teatrene ikke alene skal lene seg på klassikere og dramatiserte romaner, men heller bør satse bredere på nyskrevet dramatikk.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du se hvem som vant!
Presentert av