Subjektprisen 2023

Årets film og tv

Hvilke filmer og tv-serier var best og viktigst i 2023? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av initiativtakerne som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2023 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember hos Ambassaden i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer den endelige vinneren.

Du kan stemme én gang per døgn og per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets film og tv

I priskategorien Årets film og tv har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem film- og tv-produksjoner.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

«Ellos Eatnu: La elva leve» av Ole Giæver på Mer Film er nominert til Subjektprisen i kategorien Årets film og tv. (Foto: Mer Filmdistribusjon.)

«Ellos Eatnu: La elva leve» av Ole Giæver på Mer Film

De byråkratiske overgrepene, og fornorskingsprosessen staten har utsatt samisk urbefolkning for, er og forblir en skamplett i vår nasjons historie. Ole Giævers formidable spillefilm, «Ellos eatnu – La elva leve», er et sårt tilbakeblikk på striden rundt Alta-Kautokeinovassdraget i 1979.

Dette er en politisk film, men også et rørende portrett av en ung kvinnes valg om å ta stilling i en konflikt større enn henne selv. Da filmen hadde premiere, var en ny kamp mellom reindriftssamene og den norske offentligheten igangsatt, også denne gangen kjempes det mot statens moralske overtramp i håp om mer om etisk naturforvaltning.

Giæver knytter sammen fortid og samtid i en av årets viktigste filmer.

«Fedrelandet» av Margreth Olin på Norsk Filmdistribusjon er nominert til Subjektprisen i kategorien Årets film og tv. (Foto: Norsk filmdistribusjon AS.)

«Fedrelandet» av Margreth Olin på Norsk Filmdistribusjon

«Fedrelandet» er hverken morsom eller spennende. Så hva er det som gjør at Margreth Olins nye film er Norges Oscar-kandidat, og ikke minst nominert til Subjektprisen 2023?

«Fedrelandet» er filmteknisk fantastisk. Filmen er et poetisk og sårt portrett av Olins familie og naturen så mange av oss tar for gitt. Filmen er sanselig, human og mektig. Den er kraftfull nok til å få selv den mest globalistiske, soya latte-drikkende hipster til å kjenne et snev av nasjonalisme.

Olin får oss til å lene oss tilbake i kinosetet og nyte stilsikre og vakre scener fra norsk natur, kombinert med en varm skildring av det viktigste som finnes: familie. Det er en bragd i seg selv.

«Makta» av Yngvild Sve Flikke på NRK er nominert til Subjektprisen i kategorien Årets film og tv. (Foto: NRK.)

«Makta» av Yngvild Sve Flikke på NRK

«Makta» dras for langt, mener enkelte kritikere av høstens seerfavoritt på NRK. Men kanskje det er nettopp dette som gjør serien så fengende?

Skaperne baserer seg på «sannhet, løgn og dårlig hukommelse» i historien om hvordan Gro Harlem Brundtland karret seg til toppen i norsk politikk.

At elektriske sparkesykler preget bybildet på 70-tallet er åpenbart løgn. At Einar Førde spilles av iranskfødte Nader Khademi, kan tilskrives litt dårlig hukommelse. Men at AP-ledelsen, som i dag, er splittet av interne intriger og spisse albuer, ja det er nok sant.

Anmelderne omtaler serien som «briljant» og «glimrende laget», og vi er helt enige.

«Munch» av Henrik Martin Dahlsbakken på Ymer Media er nominert til Subjektprisen i kategorien Årets film og tv. (Foto: Presse.)

«Munch» av Henrik M. Dahlsbakken på Ymer Media

Henrik Martin Dahlsbakkens film, «Munch», er et vendepunkt for norsk film. Fremfor å være en informativ innføring i Edvard Munchs liv, gjør Dahlsbakken et forsøk på å forstå Munchs arv ved hjelp av narrative og visuelle tilnærminger. Det lykkes han også med, da «Munch» oppleves som en utforskning av kunstnerskapet fremfor et dypdykk i kunstneren selv.

Dahlsbakken eksperimenterer med filmmediets muligheter ved å skamløst leke seg med ulike virkemidler. Fire kapitler inspirert av Munchs liv, skrevet av fire forskjellige manusforfattere, kryssklippes om hverandre. Hvert segment med sitt distinkte særpreg, med tydelig rot i filmhistoriske tradisjoner, og selvfølgelig også i Munchs kunstneriske arv.

«Sult 2020» av Jan Vardøen på Beacon Isle Films er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets film og tv. (Foto: Presse.)

«Sult 2020» av Jan Vardøen på Beacon Isle Films

«Sult 2020» er en fengslende aktualisering av Knut Hamsuns roman, «Sult», fra 1890. Jan Vardøen har regissert frem en nyansert og brutal kjærlighetserklæring til Norges hovedstad.

En navnløs kunstner vandrer rundt i Oslos gater, utsultet og nedbrutt. Det er ikke mangel på dem som strekker ut en hjelpende hånd, men nøden gjør ham ikke mindre selektiv.

Vardøen skildrer den navnløse kunstnerens forfall gjennom et nøkternt, nesten anorektisk blikk. Mens hovedrolleinnehaver Jonathan Chedeville imponerer med sin komplekse rolletolkning.

Med «Sult 2020» makter Vardøen å adaptere en litterær klassiker på forbilledlig vis, uten at lojaliteten til kildematerialet går på kompromiss med filmens egenverdi.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du se hvem som vant!
Presentert av