Subjektprisen 2023

Årets utstilling

Hvilke utstillinger var best og viktigst i 2023? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av initiativtakerne som gjør Norge til et bedre land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom året rundt. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og noterer seg utstillingene, bøkene, filmene, teateroppsetningene, spisestedene, musikkutgivelsene, kunstnerne, stemmene og subjektene som redaksjonen mener er de beste og viktigste bidragene til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2023 er delt inn i ni kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember hos Ambassaden i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer den endelige vinneren.

Du kan stemme én gang per døgn og per priskategori. Stemmeskjemaet finner du nederst i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets utstilling

I priskategorien Årets utstilling har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem utstillinger.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

«De fleksible» av Gunvor Nervold Antonsen på Kunstnernes hus er nominert til Subjektprisen i kategorien Årets utstilling. (Foto: Kunstnernes hus.)

«De fleksible» på Kunstnernes hus

Om ett ord skal oppsummere Gunvor Nervold Antonsens «De fleksible», må det bli «monumental». Treskulpturene av menneskefigurer og tekstilkollasjene er massive – både fysisk og symbolsk. Det er en prestasjon å skape sårbarhet med motorsag i de grovskårne treskulpturene. Samtidig viser tekstilverkene hvor vanskelig det er å komme bak fasaden. Verkene bærer spor etter den kunstneriske prosessen. Som mennesket, blir kunsten til gjennom kamp og motstand. Utstillingens tittel gjenspeiler også kunstnerens egen fleksibilitet, med lydverk og relieffer. Det er ikke alle forunt å fylle overlyssalene med hell. Men Antonsens uttrykksfulle utstilling kombinerer det storslåtte og heftige med det sårbare og personlige, og hennes monumentale verk er som skapt for de store rommene. Det er så vellykket at hun ikke kan unngå å bli nominert til årets utstilling.

«Glowing Phalanges» av Ahmed Umar på Kunstnernes Hus er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Presse.)

«Glowing Phalanges» på Kunstnernes Hus

Ahmed Umars utstilling, «Glowing Phalanges» på Kunstnernes hus, har vært en av årets store kunstsnakkiser. Å skape en så stor begivenhet er et kunststykke i seg selv, og gikk du glipp av denne utstillingen har du all grunn til å angre. 

Avstøpninger av Umars hender peker oss gjennom utstillingen, og peker på oss som ser på. Det er en bragd å få kunsteliten til å le av smale vitser om vestlig kulturkonsum og turisme, samtidig som man skaper en gripende kunstopplevelse. 

Og det er nettopp dette Umar gjør i «Growing Phalanges». Utstillingen evner å være både aktuell, poetisk, gripende og helhetlig. Gjennom enkle grep skaper kunstneren en materiell reise som både publikum og kunstverden vil huske i lang tid.

«Floker av tråd av tau» av Magdalena Abakanowicz på Henie Onstad kunstsenter er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Henie Onstad.)

«Floker av tråd av tau» på Henie Onstad kunstsenter

Hun nektet å innrette seg etter billedkunstens hierarkier, der tekstilkunst ble ansett som mindreverdig. Etter å ha blitt vist på Tate Modern tidligere i år, presenterer Henie Onstad kunstsenter med dette en av årets viktigste og mest imponerende utstillinger, og peker også til institusjonens historiske relasjon til kunstneren som også ble vist der i 1977.

Med sine ruvende, flagrende og sprikende tekstilskulpturer, revolusjonerte Magdalena Abakanowicz tekstilkunsten på 60- og 70-tallet. Ved å bryte ut fra den vegghengte tekstiltradisjonen, med sine enorme, tredimensjonalt vevde «abakaner» i grovt naturfiber, forlangte polske Abakanowicz plass på samtidskunstfeltet.

«Jeg skriver best i dusjen» av Ida Olesdatter Barland på Spriten kunsthall er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Aliona Pazdniakova/Spriten kunsthall.)

«Jeg skriver best i dusjen» på Spriten kunsthall

Etter å ha vunnet Skien kommunes kunstnerstipend fikk Ida Olesdatter Barland tildelt atelier og utstilling i den gamle trespritfabrikken i Skien, nå kjent som Spriten kunsthall. Resultatet ble presentert i utstillingen «Jeg skriver best i dusjen» (2023), der badet utforskes som symbol og lokalisering for grensen mellom det private og det offentlige, det rene og det skitne, det gode og det vonde.

Med sine delikate porselenskulpturer bygger Barland et utsøkt univers av tolkninger og til tider såre utleveringer rundt sitt forhold til dette badet – det keramiske rommet. Det unike visningsstedet på Spriten utnyttes til det fulle, med installasjoner som eksperimenterer med byggets potensial og egenart.

«Material in mind» av Tony Cragg på Kistefos er nominert til Subjektprisen 2023 i kategorien Årets utstilling. (Foto: Kistefos Museum.)

«Material in mind» på Kistefos

Kistefos eier flere enkeltverk av Tony Cragg, men i år ble vi belønnet med en stor utstilling. Siden «Material in Mind» sto innendørs, fikk vi se skulpturer i et større utvalg av materialer enn vi er vant til.

Materialvalget har nemlig alt å si for Cragg, som lar materialene styre skulpturenes form og farge. Denne buketten av langstrakte søyler, boblende fiberglass, og umulige marmorbølger gir et unikt innblikk i kunstnerskapet. De abstrakte figurene har ofte menneskelige trekk, som bidrar til at de strutter av uimotståelig personlighet.

Kuratoren har brukt arkitekturen og lysforholdene i The Twist til det fulle. Bygget leder blikket, og gir en rød tråd til den varierte utstillingen. Denne storslåtte utstillingen krever ingen konseptuell innsikt, men er ren estetisk nytelse.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av