Subjektprisen 2021

Disse er nominert til Årets artist

Hvilke band og musikere var best og viktigst i 2021? Subjekts jury har nominert seks kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Arbeidet med Subjektprisen pågår gjennom hele året. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og med et av landets mest omfattende kulturanmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerne, utstillingene, visningsrommene, filmene, teateroppsetningene, bøkene, musikkutgivelsene, musikerne, stemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2021 er, som tidligere år, inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 14. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen, og krever innlogging. Det er helt gratis å registrere en brukerprofil.

Årets artist

I priskategorien Årets artist har Subjekts redaksjonelle jury nominert seks artister.

Dette er de nominerte.

Cham Léon debuterte som artist i 2020, på forbløffende to år har hen allerede rukket å markere seg som et friskt pust i det norske musikkterrenget. (Foto: Hedda McLean.)

Cham Léon

Det er nok ikke lenge til vi alle vet hvordan man uttaler artistnavnet Cham Léon, skrev Subjekts anmelder da Cham Léon slapp debutalbumet «I (don’t feel like myself today)» i april. Nå, vel et halvår etter, vet vi det.

Cham Léon er ikke redd for å stake ut sin egen kurs – og hen har vist seg mer enn kapabel til å komponere fengende, følsomt og fargerikt. Artistens narrativ er introvert og selvreflekterende, men ikke desto mindre engasjerende. Cham Léon er like spennende musikalsk, som estetisk – her har vi en artist som både rendyrker popens landskap og utfordrer normer.

Cham Léon også vist seg som en forrykende liveartist. Da hen gjestet Blå og Bylarm, kort tid etter at landet åpnet igjen, var det ingen i lokalet som kunne sitte stille. Dette er rett og slett en skikkelig popstjerne!

 

 

Girl in Red er nominert til Subjektprisen 2021 i kategorien Årets artist. (Foto: Presse.)

Girl in Red

På få år har Girl in red blitt en av våre største artister, ikke minst internasjonalt. Marie Ulven Ringheim, som hun heter, har allerede rukket å bli et globalt ikon og en internasjonal referanse.

Hun har banet vei for eksplisitt skeive referanser i popmusikken. Samtidig insisterer hun på å være en artist for alle legninger: «Jeg liker pupper, men herregud, låtene min er for alle», skrev hun nylig på Twitter, da noen reagerte på at heteroseksuelle «brukte» sangene hennes på Tiktok.

I år ga hun ut sitt første soloalbum, «f I Could Make It Go Quiet». Platen kom umiddelbart inn på topp ti-listene i Norge og Storbritannia. Girl in red har gjort indie og elgitar fett igjen, etter at det lenge så ut som om de to skulle følge hverandre til graven. I år er hun også nominert til to MTV-priser, der hun blant annet konkurrerer med Billie Eilish og Harry Styles.

Etter en viss konsert i 2018 ble Kamelen gjort til et ytringsfrihetssymbol av politiet. Hans sju låters-forsvarstale, albumet «#Frikjent», kom ut i februar i år. Nå er han nominert til Subjekt prisen Årets artist. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB.)

Kamelen

Ingen vil møte Kamelen – verken i et mørkt smug eller i en rettssal. Her har vi en artist som er helstøpt musikalsk og viser det hardeste av det Bergens velutviklede rapscene har å by på. Han kan skilte med flere hits som «Samma gamla vanliga», «Creme de la Creme» og «Tilbake i city», som alle har flere millioner streams på Spotify.

Det siste året har Kamelen også blitt et ytringsfrihetsymbol. Mange trakk nemlig på skuldrene da bergensrapperen i fjor ble dømt på alle punkter etter å har ropt «fuck politiet» på en konsert i 2018. Kamelen lot seg ikke knekke, men skrev heller en sju låters-forsvarstale, albumet «#Frikjent» som kom i februar i år. Platen er både musikalsk og tematisk interessant. Til slutt fikk han også sin revansje, da han i september ble frikjent i lagmannsretten.

Tix er Norges mest spilte artist. At anmeldere ikke skjønner hvorfor, gjør det ikke mindre imponerende. (Foto: Kristoffer Bjerkelund/Qwerty AS.)

Tix

All PR er god PR sies det. I tilfellet Tix kan det se ut til å stemme. For anmeldere kan trille enere på enere, men Tix rikker seg ikke fra øverste pallplassering. Han er og blir Norges favorittartist – fra russelåten «Sjeiken 2015» til fjorårets største hit «Karantene» og årets norske Eurovisionbidrag «Fallen Angel». Vi går aldri lei.

Tix gikk ikke til topps i Europa. Like fullt har han i år hatt fem låter på VG-lista topp 20, til sammen i 48 uker, rørt hele befolkningen til tårer med sin åpenhet om psykisk sykdom og fått Dagbladets anmelder Anders Grønneberg til å spise et pannebånd på NRK i beste sendetid. Tix provoserer deler av den etablerte musikkbransjen grenseløst. Med det vekket han en landsoimspennende debatt om musikalsk kvalitet. Han gjemte seg ikke unna, men ble stående i ilden.

Lik det eller ikke, ingen kan måle seg med Tix – han er zeitgeist!

Da den første Subjektprisen gikk av stabelen i 2018 spilte Undergrunn sin andre konsert noensinne. I 2020 stakk de av med seieren i Årets musikkutgivelse. I går kan de gå til topps som Årets artist. (Foto: Adrian Kirkerud.)

Undergrunn

Undergrunn + Subjektprisen = sant. Da den første Subjektprisen gikk av stabelen i 2018 spilte Undergrunn sin første konsert på en ordentlig scene noensinne. Siden har de steget i gradene – i fjor gikk debutalbumet «Firenze’s Finest» av med seieren for Årets musikkutgivelse, og i år er de nominert til Årets artist. Hvorfor? Vel, de slutter rett og slett ikke å imponere Subjekts anmelderkorps.

I år har Osloguttene gitt ut sitt andre album «Buketter & ballspill» til strålende kritikker. Subjekts mest skeptiske anmelder betegnet utgivelsen som «definerende» og slo fast at Undergrunn hadde «utviklet seg og blitt bedre på så å si alle områder». Med referanser fra til alt fra Digimon til Pushwagner viser Undergrunn at de er vår tids rappere klare for å leke med de store gutta, og – som de selv sier – «trampe på kultureliten».

Valkyrien Allstars har gjort norsk tradisjonsmusikk interessant og relevant for en generasjon. De har gjort alt de kan for å levere livemusikk i pandemien, og er et av årets råeste liveband. (Foto: Presse.)

Valkyrien Allstars

Med «Slutte og byne» Valkyrien Allstars leverte en av fjorårets beste plater. Det var dårlig timing: Norge var på vei inn i en bekmørk nedstengning som gjorde det vanskelig å dra på turné og promotere platen. Men Valkyrien lot seg ikke stoppe. De spilte der de kunne, for så mange de kunne, og spilte heller flere kvelder på hvert sted. Valkyrien sørget for å gi musikken ut til folket, antageligvis uten å tjene noe særlig penger på det.

Det har gått 14 år siden Valkyrien debuterte. De har røsket tak i det konservative norske folkemusikkmiljøet og vist en hel generasjon med popinteresserte mennesker at hardingfele og reinlender kan brukes som inspirasjon til å lage noe nytt, originalt og relavant. De har turnert beinhardt hele tiden. I 2021 har de befestet sin posisjon som et av våre mest bunnsolide liveband. Valkyrien er sultnere, mer upretensiøse og mer kompromissløse enn noen gang.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registerer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar