Subjektprisen 2021

Disse er nominert til Årets kunstner

Hvilke kunstnere var best og viktigst i 2021? Subjekts jury har nominert fem høyverdige kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Arbeidet med Subjektprisen pågår gjennom hele året. Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og med et av landets mest omfattende kulturanmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerne, utstillingene, visningsrommene, filmene, teateroppsetningene, bøkene, musikkutgivelsene, musikerne, stemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2021 er, som tidligere år, inndelt i ti kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 14. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen, og krever innlogging. Det er helt gratis å registrere en brukerprofil.

Årets kunstner

I priskategorien Årets kunstner har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem kunstnere.

Dette er de nominerte.

Amir Asgharnejad Herr Kunstmaler Dev Dhunsi

Amir Asgharnejad

Amir «Herr Kunstmaler» Asgharnejad er en sjeldent frisk pust inn i kunstverdenen og offentligheten. Etter en sykkeluykke som ga ham varig men, tok han penselen fatt og satt i gang et kunstnerisk prosjekt utenom det vanlige. Maleriene hans fremstår først som barnslige, spontane og fargerike, men etter noen øyeblikk blir det tydelig at de er gjennomført med en gjennomføringsevne, en stilbevissthet og et kompositorisk blikk som de færreste barneskoleelever ville fått til. 

Herr Kunstmaler gikk fra kunstkjæledegge til hele offentlighetens yndling som deltaker på Atle Antonsens TV-program «Kongen befaler». Det var en tour de force i sjarm som overgår alle gråtende artister på Lindmo. Han brukte anledningen til å introdusere en halv million seere for en ujålete tilnærming til billedkunst.

TV-opptredenen og Instagram-kontoen @herrkunstmaler har gjort Asgharnejad til en av kunstens sterkeste ambassadører. Få har gjort så mye for å minske gapet mellom billedkunsten og allmennheten.

Camara Lundestad Joof er scenekunstner, dramatiker, musiker og forfatter. Nå er hun nominert til Subjektprisen 2021 i kategorien Årets kunstner. (Foto: Maria Gossé.)

Camara Lundestad Joof

I 2021 har Camara Lundestad Joof skrevet seg inn i den norske kulturhistorien.

De seneste årene har hun markert seg med boken «Eg snakkar om det heile tida», som ble en av landets mest skjellsettende litterære arbeider om norsk hverdagsrasisme. Like etterpå ble hun i år lansert som Nationaltheatrets nye husdramatiker.

Med sitt første verk som husdramatiker på Nationaltheatret, «De må føde oss eller pule oss for å elske oss», ble hun ikke annet enn genierklært. Forestillingen har høstet enormt gode kritikker, og dessuten fristet et nytt og mer mangfoldig publikum inn dørene.

Subjekts anmelder sparte ikke på kruttet i omtalen av Joofs «nyskrevne klassiker», og kulturministeren Anette Trettebergstuen har selv trukket Camara Lundestad Joof frem blant sine favorittkunstnere. Joof blir et uunngåelig navn i norsk kultur fremover.

Morten Traavik snudde kunstfeltet på hode i 2021 med forestillingen «Sløserikommisjonen». Nå er han nominert til Årets kunstner. (Foto: Dmitrijs Suļžics.)

Morten Traavik

Scenekunstner Morten Traavik har regissert årets største offentlige sirkus. Ja, regissert, og med full kontroll.

I sitt egenutviklede kunstneriske manifest for «hyperteateret» beskriver kunstneren sine egne mål med scenekunsten. Blant dem er det å skape en form for et teater som utspiller seg i den offentlige debatten. Det er nøyaktig hva han har fått til denne sommeren.

Traavik har i 2021 snudd kulturfeltet på hodet. Med forestillingen «Sløserikommisjonen» tvang han ellers konforme støttemottakere til å diskutere sin uavhengighet fra hånden som fôrer, nemlig Kulturrådet. På den andre siden inviterte han den offentlig finansierte kunstens uttalte motstandere opp på scenen, og inn i nettopp offentlig finansierte kunstverk.

Slik utfordret Traavik prinsippene i begge leire, og pirket i deres ømmeste punkter for å vekke en sann realityserie i norsk offentlighet. Hvis kunsten skal vekke debatt og utfordre «common sense», er Morten Traavik landets beste kunstner.

Tidligere i år hadde Nikolai Torgersen en separatutstilling på «Guttestreker» i Oslo. Folk sto i kø i timevis, og utstillingen ble øyeblikkelig utsolgt. (Foto: Danby Choi.)

Nikolai Torgersen

Etter et halvt tiår som rusavhengig så det ut som om Nikolai Torgersens enorme talent skulle ende i ingenting. Nå er han endelig nykter og produserer som om det sto om livet. Han feiret ett år som rusfri med separatutstilling på «Guttestreker» i Oslo. Folk sto i kø i timevis, og utstillingen ble øyeblikkelig utsolgt.

Torgersen sies å ha Sverre Bjærtnes’ teknikk og Bjarne Melgaards følsomhet. Bildene hans er ofte fulle av informasjon, og i tegningene hans konkurrerer raske skisser med superrealistiske detaljtegninger. Streken går fra det barnlige til det virtuose. Hans ekspresjonistiske malerier går fra det finpenslede til det maleriske, med en palett som refererer både Frans Wideberg og gatekunst.

Fra ungt talent til rusmisbruker og til å bli gjenfødt som kunstkomet – det er nærmest en klisjé. Nikolai Torgersen er nemlig kunstnermyten i levende live, og forhåpentligvis er dette starten på en ny fase for det som kan bli én av sin generasjons viktigste kunstnere.

Trym Ruud er ikke bare i Norge, men også internasjonalt, ansett som en av de fremste kryptokunstnerne. Nå er han nominert til Årets kunstner. (Foto: Dev Dhunsi.)

Trym Ruud

Juryens mest diskuterte nominasjon, og det er ikke så rart. 23 år gamle Trym Ruud fra Bærum er nemlig en potensiell kandidat til «vår tids Odd Nerdrum».

Subjekt skrev først om kryptokunstneren da han hadde solgt sine første kryptokunstverk. Den gangen hadde han solgt digitale arbeider til verdien av en to-roms (på Lørenskog), og siden har det vokst seg til å være snakk om titalls millioner.

Ruud er ikke bare i Norge, men også internasjonalt, ansett som en av de fremste kryptokunstnerne. I serien «Rude Boys» skaper han unike «NFT»-er Ethereum-spekulanter dør for, og han formidler kryptokunstgleden til folket gjennom utallige intervjuer, daglige publiseringer, donerer tidvis overskuddet til prosjekter han tror på og inviterer til samtale om hva kunst er gjennom eget digitalkunstneriske virke.

Om kryptokunsten vil få skikkelig kunststatus i fremtiden får nettopp fremtiden vise, men noen av verdens mest anerkjente auksjonshus for kunst har begynt arbeidet. Dersom vi også anerkjenner kryptokunsten som kunstverk, er han vanskelig å unngå. Med daglige publiseringer av nye verk – alltid utsolgt på få sekunder – kan vi nødig unngå å nevne Ruud blant årets desidert mest vellykkede kunstnere.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registerer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar