Subjektprisen 2022

Göteborg-prisen

Presentert av
Göteborg-prisen er spesielt presentert av vår samarbeidspartner: baren og kaféen Göteborg i Oslo. Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve skandinavisk kulturtradisjon og -historie ved å formidle dette på en innovativ og engasjerende måte.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året: Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og blant avisene med mest anmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerneutstillingenevisningsrommenefilmeneteateroppsetningenebøkenemusikkutgivelsenemusikernestemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2022 er inndelt i elleve kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Gøteborg-prisen

Göteborg-prisen er spesielt presentert av vår samarbeidspartner: baren og kaféen Göteborg i Oslo.

Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve skandinavisk kulturtradisjon og -historie ved å formidle dette på en innovativ og engasjerende måte.

Hvem bør motta Göteborg-prisen? Juryen har nominert tre verdige kandidater. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Dette er de nominerte.

Arkitekturopprørets Saher Sourouri. Bevegelsen kjemper for en tradisjonsorientert arkitektur og byplan, og er nærmest blitt en institusjon i Arkitektur-Norge, som en representant for folkedypet. (Foto: Paal Audestad.)

Arkitekturopprøret

Kultursaker har sjelden skapt det samme folkelige engasjementet som for eksempel bompenger eller strømpriser. Arkitekturopprøret er kanskje det nærmeste. For det er mange nordmenn som mener det bygges for stygt i dette landet, et vondt sår som gruppen har klart å ildne opp.

På sosiale medier har de nærmere 100.000 følgere. Bevegelsen kjemper for en tradisjonsorientert arkitektur og byplan, og er nærmest blitt en institusjon i Arkitektur-Norge, som en representant for folkedypet. Bevegelsen vokser, og deres meninger er noe utbyggere og arkitekter i økende grad må forholde seg til. Opprøret inspirerer til at estetikk får høyere prioritet i norske byggeplaner.

Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve kulturtradisjon og -historie. Få har gjort en like stor innsats som Arkitekturopprøret.

Frikar dyrker og styrker eldgammel kunnskap om dans på en måte som ingen andre. Her i forestillingen «GANDR». (Foto: Frikar.)

Frikar

Dansekompaniet og kompetansesenteret Frikar ble stiftet av Hallgrim Hansegård i 2006 i Valdres i Oppland fylke. Frikar dyrker og styrker eldgammel kunnskap om dans på en måte som ingen andre. Arbeidsmottoet er «Fri deg selv», og det gjelder fysisk så vel som mentalt. Slik formidler og demonstrerer de gammel norsk visdom i en ny tid, og på en bærekraftig måte. De moderniserer og tilgjengeliggjør norsk kulturarv, og gjør den aktuell for nye målgrupper.

Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt og prisverdig for å bevare og fremheve kulturtradisjon og -historie. Frikar kombinerer samtidsdans med gamle norske tradisjoner og er det ledende dansekompaniet i sin sjanger for dette. Siden oppstarten har kompaniet turnert i 32 land og imponert på tv. Slik holder de tradisjonen i live, og vel så det.

Peer Gynt på Gålå med Aksel Hennie i tittelrollen. Hadde det ikke vært for denne kulturfestivalen ville ikke arven etter Henrik Ibsen, en av verdenshistoriens fremste dramatikere, stått så sterkt i hans hjemland som den gjør i dag. (Foto: Bård Gundersen.)

Kulturfestivalen Peer Gynt

Peer Gynt… er ikke nordmenn lei av det stykket, da? Så absolutt ikke. Siden 1989 har intet mindre enn 410.000 nordmenn reist til Gålå for den årlige oppsetningen av Ibsens klassiske skuespill fra 1867. Oppsetningen er en del av den ti dager lange årlige kulturfestivalen Peer Gynt på Gålå, drevet av Peer Gynt AS.

Hadde det ikke vært for May Brit Støve, Rita Skard Støstad, kunstnerisk leder Ellen Horn og resten i Peer Gynt AS ville ikke arven etter Henrik Ibsen, en av verdenshistoriens fremste dramatikere, stått så sterkt i hans hjemland som den gjør i dag.

Göteborg-prisen går til en aktør som arbeider aktivt for å bevare og fremheve skandinavisk kulturtradisjon og -historie ved å formidle dette på en innovativ og engasjerende måte. Peer Gynt AS gjør dette med stil. Årets oppsetning av Peer Gynt på Gålå, regissert av Per-Olav Sørensen og med Aksel Hennie i hovedrollen, var mektig imponerende. Det er ikke ofte vi sier dette, men ti dager i året er det sant: Det er i Gudbrandsdalen det skjer!

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Logg inn

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar