Subjektprisen 2022

Årets visningsrom

Hvilke museer og gallerier var best og viktigst i 2022? Subjekts jury har nominert fem kandidater. Nå er det opp til deg å stemme frem vinneren!

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk, og en anerkjennelse av menneskene, initiativene og opplevelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, pågår arbeidet med Subjektprisen gjennom hele året: Subjekt er avisen som dekker kulturlivet tettest, og blant avisene med mest anmelderi. Redaksjonen noterer seg de kunstnerneutstillingenevisningsrommenefilmeneteateroppsetningenebøkenemusikkutgivelsenemusikernestemmene og subjektene som den mener er de beste og viktigste bidragsyterne til norsk kulturliv.

Subjektprisen 2022 er inndelt i elleve kategorier, og består av heder, ære og en statuett.

Vinnerne lanseres under en storslått prisutdelingsseremoni 13. desember i Marmorsalen på Sentralen i Oslo, og du er invitert!

En publikumspris

Subjekts heder og ære ligger i nominasjonsinnstillingene, men til syvende og sist er det Subjekts lesere som bestemmer hvem som går av med seieren.

Du kan stemme én gang per døgn. Stemmeskjemaet finner du lengre ned i artikkelen.

For å stemme må du være logget inn i Subjekt. Det er helt gratis å registrere en bruker.

Årets visningsrom

I priskategorien Årets visningsrom har Subjekts redaksjonelle jury nominert fem gallerier og museer.

Dette er de nominerte. Du kan stemme nederst i artikkelen.

Nitja senter for samtidskunst i Lillestrøm lykkes i å tilby spennende aktiviteter, interessant arrangementer, og flotte utstillinger som lokker både lokale og de litt mindre reiselystne Oslo-boerne. Bygget er tegnet av Haugen/Zohar arkitekter. (Foto: Istvan Virag.)

Nitja

I mai 2021 åpnet Nitja senter for samtidskunst dørene til sitt nye signalbygg i Lillestrøm. Reisen fra Akershus kunstsenter sine beskjedne lokaler til et flunkende nytt signalbygg og nytt navn har gitt institusjonen mulighet til å øke ambisjonsnivået. Byggets arkitektur, spesielt innvendig, har høstet ros både fra arkitekter og kunstkyndige, og kafeen er blitt et lokalt møtepunkt.

Viktigst er imidlertid det høye kunstneriske nivået Nitja har levert på sine utstillinger og arrangementer. På tampen av fjoråret ble deres utstilling, av Børre Sæthre, «The Sound of the Atom Splitting», tildelt Kunstkritikerprisen. I år har de fulgt opp med storslåtte visninger som John K. Rausteins «Tilrettelagte sannheter (den nye verden)», som ble kjøpt inn av Nasjonalmuseet, og Bjørn Båsens «Mythos».

Nitjas direktør, Rikke Komissar, fortjener en stor del av hederen for senterets suksess. De lykkes i å tilby spennende aktiviteter, interessant arrangementer, og flotte utstillinger som lokker både lokale og de litt mindre reiselystne Oslo-boerne.

Naturhistorisk museum er tilbake, bedre enn noensinne. Hvis noen sier at museum eller naturvitenskap er kjedelig, tar du dem med hit så holder de kjeft etterpå. (Foto: Naturhistorisk museum.)

Naturhistorisk museum

Det som tidligere het Geologisk museum, er blitt totalrenovert og har fått helt nye utstillingslokaler. Byggets flotte jugendstil fra 1910-tallet er gjenfunnet, og én av avdelingene er forøvrig gjenskapt slik den var da museet åpnet i 1920. Museets verdifulle mineralsamling kom fra Bergseminaret som ble startet på Kongsberg i 1757. Denne delen av historien som tidligere var nedtonet fordi den lå i dansketiden, har nå fått det fokus den fortjener. Museet har fått flere nye utstillinger, der fremstillingen er meget pedagogisk og tar i bruk ny teknologi på et vis som taler både til voksne og barn.

Trekkplastrene Ida (verdens eldste hele apeskjelett) og skallen av en Tyrannosaurus Rex er selvfølgelig på plass, og i kjelleren er det laget en spektakulær grotte med mineraler fra kalkgruvene under Brevik, og fluoriserende mineraler fra hele verden. I underetasjen er det også laget et nytt naturhistorisk bibliotek og lekerom for barn. Hvis noen sier at museum eller naturvitenskap er kjedelig, tar du dem med hit så holder de kjeft etterpå.

Dropsfabrikkens utstillinger er alltid makeløst kuratert, som vist ved årets utstillinger av blant andre Kari Steihaug og Sverre Wyller. (Foto: Dropsfabrikken.)

Galleri Dropsfabrikken

Siden starten i 2018 har Galleri Dropsfabrikken raskt etablert seg som et av Trondheims viktigste visningsrom. Det imponerer av flere grunner: Trønderhovedstaden har landets kanskje mest spennende kunstscene om dagen, og byen bugner av offentlige og private visningsrom av alle slag. Likevel klarer kunstnerisk leder Anniken Storhaug å trekke alt som kan krype og gå av kunstinteresserte, til det romslige lokalet i Ila. 

Dropsfabrikken er et kommersielt galleri, som er avhengig av å selge kunst for betydelige summer hver eneste måned. Heldigvis faller ikke Storhaug for fristelsen til å gjøre kommersielle grep på bekostning av det kunstneriske. Her er hun utvilsomt godt hjulpet av gallerist og eier Sissel Fjærem Giæver. Dropsfabrikkens utstillinger er alltid makeløst kuratert, som vist ved årets utstillinger av blant andre Kari Steihaug og Sverre Wyller. Galleriet har også knyttet til av noen landets beste kunstnere, som Anders Sletvold Moe og Per Kristian Nygård. 

Storhaug og Fjærem Giæver konkurrerer med de beste – og lykkes.

Inne i den stilfulle leiligheten Hos Arne. Det utradisjonelle galleriet gir utstillingsplass til morgendagens Munch og Melgaard. (Foto: Hos Arne.)

Hos Arne

Maria Michelsen er ikke som andre gallerister. Hun har alltid vært en aktiv friluftsjente og adrenalin-junkie. Etter folkehøyskole i Lofoten begynte hun på befalskolen, før hun gikk videre til studier i entreprenørskap. Men så gikk alt galt.

I en alvorlig ulykke slo hun hodet i isen, og legene spådde et liv som ufør. Men etter to år i isolasjon og mørke fant Michelsen en ny retning: Hun startet visningsrommet Hos Arne i en gammel leilighet i Gøteborggata. Hos Arne er, av alle ting, inspirert av filosof Arne Næss’ dypøkologi og fokus på samtale og dialog.

Michelsen har skapt et uortodoks visningslokale, som har lav terskel for å satse på nye, dyktige kunstnere. Om du er aldri så god, er det vanskelig å få utstillingsplass i Oslo hvis du ikke har CV-en i orden. Hos Arne gir utstillingsplass til morgendagens Munch og Melgaard. Dessuten arrangerer de en rekke ulike arrangementer, fra panelsamtaler om NFT-teknologi til medidativ gong-konsert. 

Bærum kunsthall har vært gjennom mange kontroverser den siste tiden. Og kommet godt ut på den andre siden. Her fra «Not today, Satan». (Foto: Aurora Henni Krogh.)

Bærum kunsthall

Bærum kunsthall har den vanskelig utfordringen at de ligger så vidt utenfor bygrensene til hovedstaden. De har som mandat å vise kompromissløs og dagsaktuell kunst som utfordrer. Dette grunnlaget fikk de for alvor utfordret i januar 2022. Da sprakk nyheten om at aktivister hadde startet en boikottkampanje mot visningsrommet, som kritikerne mente fremmet diskriminering.

Årsaken var at Bærum kunsthall hadde inngått en avtale om å vise utstillingen «Not Today Satan», med kontroversielle kunstnerne som Ina Bache-Wiig og Tommy Johansson, Vebjørn Pedersen og Iris Andresen. Striden endte med at kunsthallens leder, Ana Maria Lopez, trakk seg i protest mot at Johansson ble lovet full kuratorisk frihet.

Der flere personer og visningsrom har latt seg presse av kanselleringsaktivisme, sto Bærum kunsthall støtt i stormen. Årets mest kontroversielle utstilling var et faktum. Og det gikk jo riktig pent og pyntelig for seg.

For å stemme, må du være logget inn.
Det er helt gratis!

Allerede en bruker? Login

Ikke registrert bruker? Registrer gratisprofil eller bli abonnent

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Subjektprisen er en feiring av kulturåret som gikk. Nå kan du stemme frem de endelige vinnerne!
Presentert av